Bersyukurkah kita?



Teringat kenangan ketika aku menganggur lepas habis degree kerja part time sebagai cashier. Masa tu rasa down sgt sbb yela duit tak ada, apply kerja x dpt2.. apa boleh buat jadi cashier je..

Tapi ada satu benda yang berlaku membuatkan aku tersedar dan terus berasa bersyukur atas nikmat Allah.

Selama aku jadi cashier aku selalu nampak mamat-mamat Nepal ni beli satu kampit beras dan bawang dalam kuantiti yang banyak.

Satu hari, terdetik hati aku utk bertanya kat mereka semasa mereka sedang membuat penbayaran kat kaunter aku. Beli beras dan bawang je ke? Mereka pun jawab ya..

Aku tanya lagi, Takkan makan ni je?" aku mcm tak percaya. Dan mereka mengangguk.

Lebih menyayat hati, semasa pembayaran mereka keluar duit sikit-sikit kumpul ramai2 kemudian baru bayar.

Terdiam aku seketika mengenangkan nasib.. kenapa aku masih boleh mempertikaikan kesusahan dalam mencari rezeki sedangkan lebih ramai yang kurang bernasib baik.

sekurang-kurangnya sepanjang aku part time jadi cashier tak adalah aku sampai tahap makan nasi dengan bawang je.. at least ada la gak ikan, ayam, daging dan sebagainya..

Bila fikir balik rezeki Allah itu Maha luas.. InsyaAllah setiap pemberiannya berhikmah..

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

0 ulasan: