Ada apa dengan Diplomasi Panda?


Setelah setahun lebih Panda Xing xiang (Fu Wa) dan Liang liang (Feng Yi) Berhijrah ke Zoo Negara Malaysia, ia merupakan satu berita baik apabila panda berkenaan melunta Dromedarykan anak panda pertama di Malaysia.

Diplomasi Panda bukanlah sesuatu yang asing untuk China sejak enam dekad yang lalu:

1957 : Mao Tse-Tung menghadiahkan seekor panda kepada Rusia sebagai tanda penghargaan kepada Moscow yang telah mengiktiraf Republik Rakyat China sebagai negara berdaulat.

1972 : China menghadiahkan Ling-Ling dan Hsing-Hsing kepada Amerika Syarikat semasa Presiden Richard Nixon melakukan lawatan rasmi ke Beijing sebagai permulaan hubungan diplomatik kedua-dua Negara

1974: Sepasang panda, Chia-Chia dan Ching-Ching dihadiahkan sempena lawatan Perdana Menteri United Kingdom Edward Heath ke China pada 1974.

Manakala

1) Sejak 1973 Kanada telah mula melobi China bagi mendapatkan sepasang di Zoo Toronto dan Calgary. Setelah 39 tahun penantian akhirnya 8-11 Februari 2012 kunjungan PM Kanada Stephen Harper ke Beijing, Guangzhou dan Chongqinq. Akhirnya Kanada telah mendapat peminjaman panda selama 10 dengan sewaan US$ 1 Juta setahun. 

2) Pada 2005 Taiwan telah ditawarkan hadiah sepasang panda. Namun mendapat tentangan politik dimana mungkin hadiah ini menjadi penyatuan dengan tanah besar Cina. Secara rasmi pada 2006 mereka telah memutuskan untuk membiarkan Panda yang diihadiahkan hidup di habitatnya. Namun pada Julai 2008 mereka menukar semula keputusan dengan menerima pengimportan panda di bawah syarat-syarat “sepsis perubatan herba tradisional dan kebaikan untuk perdagangan.

Di Malaysia pula kita ditawarkan peminjaman panda melalui Program Perjanjian Kerjasama Konservasi Antarabangsa Panda Gergasi. Sepatutnya panda tersebut tiba pada 15 April tetapi ditangguhkan ekoran tempias kehilangan penerbangan MH370. Tetapi pada Mei 2014 pasangan panda tetap diberikan kepada Malaysia sebagai sambutan ulang tahun ke 40 hubungan diplomatik di antara Kuala Lumpur dan Bei­jing.

Adakah diplomasi ini merugikan?

Untuk menilai perkara ini mari kita lihat fakta kes dari mereka yang menerima panda seperti Malaysia:

1) Panda di National Zoo Washington DC disewa dengan kos RM3.3 juta setahun iaitu RM33 juta 10 tahun. Tetapi untung bersih hasil daripada penjualan barangan cenderahati panda sahaja adalah RM3.85 juta setahun.

2) Panda di Zoo Toronto, Kanada menyumbang kepada 10% peningkatan keahlian zoo tersebut dan juga pertambahan 300 ribu pengunjung setahun. Ini sahaja memberikan pulangan RM10 juta setahun.

3) Zoo Edinburgh,UK merekodkan jualan tiket melebihi 50% kebiasaan sejak kedatangan panda pada 2011. Jumlah pendapatan zoo tersebut meningkat tiga kali ganda daripada RM27 juta kepada RM81 juta setahun.

Malah persoalan lebih penting jika Pasangan Panda ini merugikan kenapa zoo Atlanta,USA kena melobi kerajaan China selama 12 tahun untuk mendapatkan panda dan Zoo San Diego pula terpaksa berbelanja RM16 juta bagi kempen mendapatkan panda?

Tambahan pula, pembiayaan haiwan istimewa di Zoo Negara kebanyakkannya memiliki Sponsor mereka yang tersendiri seperti Harimau Malaya ditaja oleh Maybank sejak 1997, Unta Dromedary oleh Ambank Group sejak 1985 dan Panda ini pula oleh 1MDB sejak 2013 (persediaan dari awal)

Malahan konteks pelaburan dan keuntungan yang Malaysia bakal peroleh melalui diplomasi panda ini sudah pasti menjangkau perbelanjaan penjagaanya yang di RM25 Juta. Penjelasan lebih lanjut mengenai kesan pelaburan perniagaan melalui diplomasi panda  boleh baca lebih lanjut disini (diplomasi panda rm25 juta vs rm258 billion

Kita kena faham yang setiap perniagaan pasti memerlukan modal. Tetapi sejauh mana anda menilai modal yang dikeluarkan itu mampu memberi pulangan yang baik sudah pasti ia satu perniagaan yang baik. Maka jangan membuat pernilaian terlalu kecil pada dasar modal yang dikeluarkan sahaja. Kita perlu menilai pada konteks yang lebih besar, dimana kelahiran anak panda ini sudah pasti memberikan reputasi perdagangan yang lebih baik kepada Malaysia. InsyaAllah

#Peace #NoNegative

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

0 ulasan: