BUAH MENGEMUKKAN BADAN...!!

9:42 PTG 3 Comments



Al-Quran ada menyebut mendahulukan buah-buahan sebelum makan hidangan berat  dan menerangkan bagaimana gaya pemakanan orang-orang beriman yang berada di dalam Syurga.

"Dan buah-buahan dari apa saja yang mereka inginkan (pilih), dan daging burung 
dari (jenis) apa pun yang mereka inginkan..." 
(Surah al-Waqiah, ayat 20-21)


Dari Anas ra berkata: "Rasulullah Sallallahu alaihi Wasallam berbuka puasa dengan beberapa biji kurma sebelum sembahyang. Sekiranya tiada terdapat kurma, maka Baginda Rasulullah Sallallahu alaihi Wasallam akan berbuka dengan beberapa biji anggur. Sekiranya tiada anggur, makan Baginda meminum beberapa teguk air. (Hadis riwayat Ahmad)


Tetapi masih ramai diantara kita yang tersalah tafsir dan jadikan buah-buahan sebagai pencuci mulut sedangkan menurut Sunnah Nabi mahu pun kajian sains menunjukkan yang buah sesuai dimakan sebelum makan hidangan berat.. kenapa yek??? 

Hal ini kerana, buah mengandungi gula fruktosa yang dapat meransang peningkatan kadar insulin. Fungsi insulin adalah mengawal kadar gula dalam darah. Oleh itu, makan buah dianjurkan sebelum makan nasi untuk mengelakkan kerja berat dari pancreas, organ yang menghasilkan insulin apabila makanan masuk dalam perut.

Jika makan nasi terlebih dahulu, pancreas akan bekerja berat untuk memproses nasi dan memerlukan masa berjam-jam. Dan jika buah dimakan selepas makan nasi, maka buah yang sudah berada di dalam perut akan mengambil masa yang lama untuk melalui proses penghadaman dan zatnya akan rosak terlebih dahulu sebelum sempat dihadamkan.

Contohnya terbaik cuba bayangkan jika sebiji epal yang sudah dikupas kemudian dibiarkan lama-lama sudah pasti selepas itu ia akan menjadi kuning. Itu baru sahaja terkena udara belum lagi dicampur dengan makanan di dalam perut kita. Sudah pasti buah akan mengalami fermentasi sebelum sempat diproses.


Dan dalam masa yang sama makanan yang lambat diproses ini akan menjadi lemak dan membuatkan kita GEMUK...!! bukan itu sahaja malah boleh mengakibatkan banyak penyakit kerana bahan kimia yang terjadi.. (bayangkan makan terbiar lama-lama kat perut.. :p


SELAIN ITU...!!!!!

Ramai antara kita bila berdiet mesti nak gantikan makanan dengan buah-buahan. Tahukah anda bahawa ada sesetengah buah-buahan itu memiliki tinggi kandungan kalorinya dan juga ada yang tinggi juga kandungan karbokhidratnya...... 

Di sini saya senaraikan buah-buahan serta kandungan kalori dan karbohidrat yang terdapat di dalam buah-buahan....


Rojak buah (250g)– kalori 414, carb 51g
Buah citrus (120g)-kalori 51.63, carb 11.61g
Kacang botol (200g)-kalori787.3, carb 76g
Kacang soya (170g) –kalori 279.88,carb 17g
Almond mentah (1 cup,50g) – kalori 308.3,carb 10.6g
Red chili pepper (1/4 cup,50g)-kalori 19.86,carb 3.7g
Prune (1bj,8.4g)-kalori 20,carb 5.4g
Lemon (1bj,50g)-kalori 32,carb 12g
Limau nipis (1bj) –kalori 16,carb 7g
Kismis (40g)-kalori 100,carb 26g
Black current (1/4cup,50g)-kalori 26.2,carb 7g
Red current(1/2,100g)-kalori 45.12,carb 9.7g
Buah nona (1bj) –kalori 134,carb 0g
Blueberry (1cup)-kalori 72,carb 21g
Rasberry (10bj) –kalori 6.1,carb 2.3g
Kedondong (1bj)-kalori 68, carb 22g
Gajus (1/4cup,50g)-kalori 203.8,carb 11.2g
Buah pala (1sudu)-kalori 32.14,carb 3.5g
Ciku (1bj)-kalori 145.1,carb 34g
Honeydew (1/2cup)-kalori 36.5,carb 9.2g
Strawbery (8bj)-kalori 36,carb 11g
Langsat (10bj)-kalori 28,carb 7g
Dragon fruit (1bj)-kalori 53.5,carb 9g
Buah delima (1bj) –kalori 112.24,carb 26.44g
Tembikai (1cup)-kalori 44,carb 11g
Nangka (4bj)-kalori 92.7,carb 0g
Blackbery (1cup)-kalori 37.3,carb 13.8g
Nenas (1bj)-kalori 229,carb 60g
Tomato (1bj)-kalori 19.2,carb 5g
Betik (1bj)-kalori 135.7,carb 37.3g
Jambu (1bj)-kalori 30.5,carb 10.7g
Belimbing (1bj)-kalori 32,carb 10g
Grape (30bj)-kalori 108.6,carb 27g
Longan (20bj)-kalori 64.94,carb 15.8g
Durian (1pc)- kalori 59.8,carb 13g
Rambutan (1bj)-kalori 8,carb 1.9g
Laici (8bj)-kalori 65.28,carb 16.53g
Manggis (1bj)-kalori 49.8, carb 15.6g
Mangga (1bj)-kalori 112.76,carb 28.1g
Kurma (4bj)-kalori 112,carb 31g
Oren (1bj)-kalori 41.25,carb 11.54g
Kiwi (1bj)-kalori 46.5,carb 12g
Plum (1bj)-kalori 30.2,carb 7.5g
Aprikot (1bj)-kalori 15.98,carb 3.98g
Ceri (1bj)-kalori 2.4,carb 0.7g
Pear (1bj)-kalori 97,carb 25g
Peach (1bj)-kalori 64.46,carb 16.22g
Pisang (1bj)kalori 112,carb 30g
Sukun (1cup)-kalori 211.7g,carb 0.1g
Apple (1bj)-kalori 120,carb 34g
Avocado (1/5bj)-kalori 52.5,carb 3g

Jadi inilah punca kenapa anda DILARANG mengambil buah-buahan semasa berdiet..Kiranya tak ada gunalah korang kalau diet tetapi masih makan benda yang memiliki banyak kalori dan karbahidrat.. Lepas tu makan lagi buah selepas makan memang badan makin GEMPAL laa alamatnya...

Jadi, kepada mereka yang salah tafsir yang kata I'm in diet and just makan buah jer sedar-sedarkanlah diri yang makan buah pun sama macam makan nasi dengan banyak juga kalau anda tidak kawal jumlah kalori yang diambil.. sebab itulah pada zaman dahulu kita boleh tengok orang yang tinggal di hutan boleh jer survive hidup sihat walafiat dengan makan buah jer.. and begitu juga jika kita makan buah kita akan rasa kenyang.. BETUL TAK??

Maka amalan diet yang sebenar ialah kita perlu ambil banyak protein, hanya protein je yg dibenarkan sebab ia membantu dalam mengurangkan berat badan dan memberi kesihatan kepada badan. Malahan kajian yang dibuat kepada orang eskimo kenapa dorang boleh memiliki hayat yang panjang sebab mereka makan banyak protein iaitu ikan hampir setiap hari.. :)

JADI..!! selamat mncuba pada yang ingin memulakan diet di bulan Ramadhan macam aku.. :p

p/s: rasa macam jadi pakar nutrisi plak.. hahahahahhahah!!!

sumber: drsyuha & fb

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

3 ulasan:

  1. protien mmg bagus untuk diet..tp jgn lupa ini suma adalah kata-kata kaum yahudi yang cuba mencemarkan otak manusia agar mengikut cara yang mereka tidak lakukan.....manusia adalah ciptaan yang maha Esa....dalam Al-Quran banyak menyebut tentang buah-buahan dan sungai-sungai susu yang mengalir...ternyata makanan dan air susu adalah sesuatu yang terbaik....cuba cek berapa banyak perkataan buah-buahan yang ada di dalam Al-Quran......memang banyak.....jadi berbalik pada protien diet td....tahukan kamu bahawa protien yang banyak yang tidak digunakan masih akan ditukarkan kepada lemak dan lebihan protien dalam badan hanya akan membuatkan hati menjadi rosak dan organ-organ lain kerana ia merupakan toksin di dalam badan kerana mengambil masa yang lama untuk dicernakan.....seperti kata kamu td, apa akan jadi bila lama benda di dalam usus......jadi protien mengambil masa sekurang-kurangnya 3 hari untuk di proses dan pengumpulan yang terlalu bnyak akan merosakkan organ....memang ada keberkesanan dalam menurunkan berat badan tapi masih ada kekurangan......kafir sentiasa menyuruh dan menyarankan apa yang salah untuk umat islam lakukan, manakala mereka melakukan yang sebaliknya.....saranan saya, ambil la makanan dalam kala yang seimbang.....asalkan tidak melebihi BMR kita....wallahhualam.......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Agreed with u..puak yahudi sntiasa cri pluang mlalui kajian mereka dan kita cenderung mndgr kajian yahudi drpd mngikut al quran

      Padam
  2. Diet la dgn cara yg sihat. Bukan dgn cara mkn protein saja atau sayur saja. Badan kita memerlukan pelbahai zat untuk berfungsi dgn berkesan. Dan jgn tinggalkan senaman. Tak perlu mkn apa2 supplement. Buat dua ni....diet dan senaman...insyaallah...turunlah berat. Dan plg penting berdoa byk2 dkt Allah. Nak apa semua mintak dekat Allah. Saya dalam proses menurunkan berat melalui
    Diet dan senaman. Just eat clean n exercise. Anyway ....thanks for the info.

    BalasPadam