Melayu dan Amuk.



Tahukah anda?

Istilah Amuk tidak wujud dalam mana-mana bahasa di dunia kecuali dunia Melayu. Mengikut kajian Perubatan Amuk mula dikesan berlaku dalam masyrakat Melayu sehinggakan Istilah ini telah dipinjam dan di English kan sebagai Amok.

Menurut orang Melayu atau Indonesia, mengamuk telah berakar umbi dalam kepercayaan kerohanian yang mendalam . Mereka percaya bahawa mengamuk disebabkan oleh belaan hantu atau merupakan semangat harimau jahat yang masuk ke dalam tubuh seseorang yang disebabkan oleh perbuatan keji.

Tetapi mengikut kajian perubatan sindrom "Amuk" terdapat di dalam Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-V TR) dimana ia merupakan sesuatu tindakan yang liar di luar kawalan atau menyebabkan kegilaan. Terdapat dua jenis Amuk dalam perubatan psikatri yang digariskan bermula 1849 iaitu:

1) Beramok - kemurungan dan kesedihan akibat kehilangan
2) Mengamok - kemarahan , penghinaan , atau dendam terhadap seseorang , masyarakat, atau objek untuk pelbagai sebab.

Namun sebenar kefahaman mengenai Amuk berpunca daripada sifat Melayu yang terlalu mudah menjaga hati dan beralah sebenarnya telah menjadikan kita seorang yang pemendam sehingga satu tahap dimana kita telah ditindas melebihi batas maka disitulah baru wujudnya Amuk dimana ia satu tindakan yang sukar dibendung.

Adakah Insiden di Low Yat boleh dikaitkan dengan perkara ini? Kerana setelah sekian lama mereka memendam dan memerhati tindakan perniaga yang cuba menipu dalam perniagaan di Low Yat akhirnya telah mewujudkan semula amuk dikalangan mereka.

p/s: Elakkan isu perkauman. Mungkin ini merupakan revolusi suara pengguna dimana kuasa pengguna juga perlu dijaga daripada sebarang penipuan dalam perniagaan.

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

0 ulasan: