KOMIK JAWI ANOR DAN KUCINGNYA

8:46 PG 2 Comments

Sekarang ni tengah popular di Facebook sebuah kisah kartun yang comel mengenai Anor dan kucing dia yang nakal dan COMEL SANGAT SANGAT,,,,!!!!!!!!!!!!! 

hahahaha... dah lama tak baca jawi wei.. serious best kisahnya simple and nice... yang penting tulisan jawi..

JOM.. BACA SAMA2....










Macam mana??? merangkang-rangkang tak baca macam aku... hehehhee... bagus jugak ada kartun macam ni dapat kita martabatkan kembali tulisan jawi yang sebenarnya ialah warisan tulisan Bahasa Melayu yang sebenar...

Kehilangan Bahasa jawi ini sebenarnya berlaku ketika zaman penjajahan British.. mereka tak reti nk baca dalam bahasa jawi dan mereka telah tukar kepada bahasa rumi.. dan selepas merdeka bagi standardized kan bahasa melayu ke semua kaum dan bangsa... Bangsa Melayu kita telah mengorbankan pengunaan tulisan jawi kepada tulisan rumi...

Namun jangan jadikan pengorbanan dan toleransi kita ini menyebabkan warisan ini hilang...

AYUH MARTABATKAN BALIK TULISAN JAWI..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

p/s: Alif Ba Ta.. (tengah practice jawi.. hehehehe)

UPDATED

Kalau nak baca lagi banyak Komik Anor dan Miaw boleh lawat kar Facebook pencipta komik ni iaitu.. 

(sila klik)

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

2 ulasan:

  1. serius gagap nak baca balik...

    BalasPadam
  2. abislaaa hilang skill baca jawi aku.. susah nak faham

    BalasPadam