Posisi Jerawat Petunjuk Kepada Kesihatan Seseorang

12:02 PG 0 Comments


AAAAA!!! geram gile bila jerawat mula timbul di permukaan muka kita yang gebu ni kan?? hahaha.... tetapi memang realitinya kalau jerawat mula naik dan tumbuh di muka tidak kira besar atau kecil kita mesti dah tak senang duduk dan dok sibuk tengok cermin dok belek-belek muka dan kalau gatal tangan macam aku terus picit.. hahahaha...

Ada setengah orang cakap jerawat ini menyusahkan dan memalukan bila sudah naik banyak-banyak di muka. Sampai ada yang sanggup tidak mahu keluar rumah bila muka berjerawat... hish hish hish... betapa besarnya kesan jerawat ni sehingga menghilangkan keyakinan diri.. huhu

Tapi jangan kita ingat jerawat biasa-biasa jer sebab kalau dibiarkan kesannya nanti sangat teruk.

Tapi tahukah anda posisi jerawat boleh memberi petunjuk ataupun isyarat tentang kesihatan kita walaupun bukanlah secara menyeluruh? Menarik bukan? Jom teruskan membaca info dibawah.

Jerawat kat DAHI

Haba badan yang melampau serta peredaran darah yang tidak baik menjadi punca kepada naiknya jerawat kat dahi kita. Orang yang ada jerawat kat dahinya selalunya memiliki sifat panas baran.

Untuk menghindari, dinasihatkan supaya menjadikan amalan untuk tidur awal serta bangun awal. Selain itu pastikan dapat tidur yang cukup dan minum air banyak.

Jerawat kat HIDUNG

Kalau jerawat di batang hidung, ianya bermaksud tulang belakang kita mungkin bermasalah. Jika ianya di hujung hidung mungkin disebabkan haba perut melampau dan sistem penghadaman yang tidak normal.

Dan jika di salah satu hujung hidung pula boleh dikaitkan dengan ovari atau sistem reproduksi yang mempunyai masalah.

Jerawat kat DAGU

Kalau jerawat tumbuh di dagu pula, berkemungkinan fungsi buah pinggang telah terjejas atau sistem endokrin (rembesan dalaman) lemah. Untuk kaum wanita yang mudah mendapat jerawat di sekitar dagu mungkin berpunca daripada haid yang tidak teratur dan sistem peranakan yang bermasalah.

Jerawat kat PIPI

Jika jerawat tumbuh di pipi kiri, fungsi hati mungkin kurang lancar seperti dilanda masalah rembesan, menyahtoksin dan penghasilan darah. Jika di sebelah pipi kanan, fungsi paru-paru berkemungkinan tidak normal.

Jerawat kat BADAN (Belakang dan Depan)

Bagi jerawat yang tumbuh di belakang atau depan badan ianya memberi petanda kemungkinan sistem perkumuhan bermasalah, seperti terkena sembelit. Dinasihatkan supaya mengamalkan pemakanan yang sihat bagi memastikan toksin tersingkir dengan lebih baik.

Lepas ni mesti korang terus menghadap ke cermin untuk melihat posisi jerawat korangkan. Walaubagaiman pun artikel yang dikongsikan ini adalah sekadar rujukan sahaja. Untuk mendapatkan maklumat lebih jelas mengenai tahap kesihatan, kita perlulah mendapatkan rawatan dan nasihat doktor sendiri. Itu lebih afdal.. hehehe

P/S: Tips untuk kulit sihat
Anda dinasihatkan untuk minum sekurang-kurangnya 8 gelas air kosong sehari. Ini akan membantu anda utk menyeimbangkan suhu badan dan membebaskan toksik yang tidak dikehendaki daripada tubuh badan kita. Ia juga membantu pelawasan. 

                                                  sumber: FB

p/s: lepas ni nak minum air 8 botol besar sehari.. kalau bulan Ramdhan minum malam-malam.. hahaha... Selamat Menjaga Kesihatan...!! opsss jerawat tumbuh pula kat pipi ada masalah pernafasan ni.. hahaha

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

0 ulasan: