ORIENTASI FAKULTI..

10:10 PG 7 Comments

Semenjak, dua menjak, tiga menjak dan empat menjak ni..(mengarut jer..) aku rasa sangat-sangat sibuk.. macam-macam aku buat.. tup tap tup tap dah sebulan rupanya aku belajar kat Uitm Shah Alam ni... hehe..

Lama-lama dah duduk sini rasanya aku dah dapat menyesuaikan diri... best gak duduk Shah Alam ni.. sebab sentiasa habiskan duit.. wuwuwuw..... DUIT MEMANG MENGALIR MACAM AIR..!!!


MACAM BIASA.... itu bukan point cerita aku kali ni... hehe... sebenarnya aku nak cerita mengenai hari orientasi fakulti aku.. yang sangat-sangat-sangat-sangat FUN..!!!! (berapa kali sangat daaa...)

PROGRAM INI DIKENALI SEBAGAI...

PROGRAM PEMANTAPAN WAWASAN 22 JANUARI 2011

katanya program bermula 8 pagi... maka aku gigihlah bangun awal2 menyiapkan diri dengan bersemangat waja.. memakai baju putih dan seluar track suit... (macam budak sekolah sangat pakaiannya... OH KEMBALI KE ASRAMA..!!!)

SETELAH tiba di sana... maka aku dan kawan-kawan terpaksa menunngu selama sejam...!!!! OH TIDAK!!!! INILAH JANJI MELAYU....... dah la mengantuk... tambah lagi perut lapar memulas-mulas... memang rasa macam nak bunuh ORANG.....!!! ...OPPSSS.... silap.. bunuh orang utan.. hehehe...

selepas tu barulah kami diminta berkumpul dan mendaftar nama....


eeeee... muka siapalah yang buruk kat atas tu...hehe... kemudian kami diminta berkumpul di dalam dewan kuliah... Alhamdullilah... kami diberi BREAKFAST.. malangnya dia bagi aku MEE HOON GORENG..!!


SORRY AKU MANALAH MINAT MAKAN MEE HOON NI... lagi-lagi kalau masak kosong... cubalah masak tu letak UDANG banyak-banyak... hehee demand plak aku kan.. nasib baik KARIPAP  DIA SEDAP.... hehe..(jangan double meaning ok..)

SETELAH mendengar Dekan Fakulti kami membebel selama beberapa minit..(beberapa minit ker??? hehe) beralih pula kepada CERAMAH KAUNSELING DAN KERJAYA...emmm.. dia bebel sangat menarik..(PERLI OK..!!!) sampai mata aku sayu jer dengar ceramah dia.....


nampak tak muka aku..??? MEMANG BOSAN NAK MAMPOS..!!! DAHLAH AIR COND TAK ADA... PANAS DAN BAHANGNYA.. HANYA TUHAN JER YANG TAHU... tak payah nak marathon satu UiTM... duduk dalam tu pun dah bermandi peluh.. hehe... alasan yang diberi oleh kakak2 senior memang satu bagunan tak ada Air-Cond... so nak buat macam mana.. HASILNYA..!! SEORANG PELAJAR SISWI PENGSAN KETIKA COUNSELOR TU TENGAH BAGI CERAMAH... hehe... bukan pengsan tidur yek.. memang pengsan betul....!!!.. kesian....

SELEPAS HABIS COUNSELOR BAGI CERAMAH YANG MEMBOSANKAN ITU..(jahat yer mulut aku.. lantak laaa.. memang bosan.. hehehe) kita beralih pula kepada penceramah yang membincangkan mengenai negara... BAGI AKU CERAMAH DIA SANGAT MENARIK DAN MEMERCIKKAN SEMANGAT PATRIOTIK... HINGGA MENYEBABKAN AKU INGIN BERJUANG MATI SYAHID DEMI NEGARA... 

YANG BAGUSNYA... semasa beliau memberikan ceramah yang menarik tu dah ada beberapa kawan-kawan aku yang mati syahid dahulu.. hehe.. hebat tak mereka????


hehe... inilah hasilnya jika kita tidak berminat dengan sejarah... INGAT LAGI AKU TERHAFAL..(tak sengaja hafal kot.. hehe) KATA-KATA GEORGE SANTAYANA..


"BARANG SIAPA YANG MELUPAKAN SEJARAH, SUDAH PASTI DIA AKAN MENGULANGINYA SEMULA"

JADI, kalau kita melupaka sejarah dimana kita pernah dijajah.. nascaya satu hari nanti kita akan dijajah semula... nak ker??? ... TIBA2 pula aku bagi ceramah negara.. oklah sambung cerita kita balik.. hehe

Oleh sebab ramai sangat mengatuk masa. ceramah tadi.. kakak-kakak senior pun buatlah game.. apa benda tah lagu2 nya.. sangat CERIA..(perli.. macam kanak-kanak.. tapi best.. hehe) yang bestnya ada seorang kawan aku ni.. perli kakak tu.... akhirnya kantoi.. maka dia terpaksa didenda untuk MERAYON sorang2... hehe....

PERNAHKAH ANDA BERADA DALAM SITUASI INI..
DIMANA ANDA DUDUK DITENGAH2 KHALAYAK RAMAI...
SAMBIL SEMUA MATA MEMANDANG DAN MEMERHATIKAN ANDA..
SERTA BERCERITA MENGENAI ANDA...
OHHH... SUNGGUH NGERI.....

HASILNYA...!!!!
AAAAA...!!!!
ADA AKU KISAH... 

KEMUDIAN KAMI DIBERI MAKAN TENGAH ARI.. memang sedap nasi ayamnya.. oleh sebab pagi tadi aku makan karipap jer.. maka aku pun makanlah dua bungkus nasi ayam..(hehe... akak tu yang bagi sebab dia kata ada banyak lebih.. jangan jealous..) selepas itu barulah aktiviti luar bermula... kami diminta membuat EXPLORACE SEKELILING FAKULTI......

Masa fisrt checkpoint... kita orang dah kena maki hamun oleh abang senior sebab tak hafal lagu Uitm Dihatiku... hehe.... nak tahu inilah lagunya...


hehe.. masalah yer.. dah la kena nyanyi tanpa muzik plus tanpa bantuan koir... memanglah aku tak ingat.. hehe...(alasan..)

SETERUSNYA MACAM-MACAMLAH AKTIVITI YANG LAIN......

ANTARANYA IALAH BERLAKON..


MASA NI AKU JADI CAMERAMAN... hehe....
tu yang pegang botol ala-ala macam cameraman laaaa... hehee..

KIRA TANGGA BATU CAVES 
(VERSI MESCOM..)

MEMPERAGAKAN MODEL LELAKI MENGUNAKAN BARANGAN YANG ADA TANPA SEBARANG KOMUNIKASI....

CARI NO.BILIK LECTURES...

TIUP TEPUNG....

CARI SYILING DI DALAM BALANG MESTERI..
(sebenarnya dalam tu ada ikan keli mati...eee)


DAN SEBAGAINYA... hehe.....

Semasa checkpoint yang terakhir.. kami di minta mencipta satu produk tapi masa nak buat produk tu hanya seorang ketua sahaja dibenarkan bercakap.. maka aku selaku ketua kumpulan pun memainkan peranan mengarahkan mereka mengambil kerusi dan hias jer kerusi tu apa-apa... nanti pandailah aku merapu.. hehe....


Setelah siap produk kami..(taklah secanggih gambar ni... hehe.. ini hanyalah indah khabar dari rupa.. hehe) maka aku get ready la nak present... sebaik sahaja aku cakap... "THIS NEW PRODUCT IS ABOUT..." terus jer senior tu panggil next.. suruh ahli kumpulan aku yang lain present.. kemudian panggil yang lain pula sampai semua bercakap... haruslah dorang cakap merapu sebab itu idea aku bukan idea dorang.....  maka dia pun maki kita orang sebab tak sepakat..(GEK KO.. nak sepakat apa kalau tak bercakap..???)

OLEH ITU DIA BAGI KAMI 3 PILIHAN KALAU NAK MENANG...

PERTAMA: TINGGALKAN TELUR... iaitu barang amanat yang dibagi semasa awal explorace...

KEDUA: TINGGALLKAN KETUA KUMPULAN...(kenapa mesti aku??? hehe...)

KETIGA: TINGGALKAN AHLI KUMPULAN YANG LEMAH..(tak baik betul.. bagi aku tak ada sesiapa pun lemah.. semua melatop.... kata budak MESCOM...hehe)

Belum sempat dia cakap habis aku dah potong.....

"TIGA-TIGA KAMI TAK NAK... BOLEH TAK???"

Muka Senior tu dah mula bengang.. maka dengan suara lantang dia suruh kami pergi berbincang dahulu 2 minit.. maka aku pun panggil semua ahli kumpulan aku... dalam perbincangan tu aku terus tanya....

"KORANG NAK MENANG KER NAK HAPPY-HAPPY JER...."

SEMUA JAWAB NAK HAPPY-HAPPY JER.... MAKA AKU PUN JAWAB LAGI..."KALAU MACAM TU TAK PERLULAH KITA PILIH MANA-MANA PUN TAWARAN DIA... KITA KALAH PUN TAK PE... JANJI KITA DAH HAPPY...." semua orang angguk dengan cadagan aku.. hehe...

setelah itu.. aku pun pergi bagi tahu senior tu yang kita orang tak nak pilih mana-mana pun tawaran dia dan kita orang megaku kalah... OLEH SEBAB DIA BENGANG DENGAN JAWAPAN KAMI MAKA DIA AMBIL KERTAS CHECKPOINT KAMI LALU DIA PANGKAH SAMBIL TULIS BESAR-BESAR....

 

SETELAH DIMAKI DAN DIHAMUN SEPUAS HATI...
KAMI PUN BERKUMPUL DAN MAJLIS PENYAMPAIAN HADIAH DIJALANKAN

TIBA-TIBA...!!!

PEMENANG NO1 IALAH KUMPULAN....
BEN TEN...!!!

IAITU KUMPULAN AKU.... hehe... tak ku sangka....

Maka apa yang aku belajar kalau kita cari kebahagian.. sudah pasti ada kejayaan.... tapi kalau kita sibuk mencari kejayaan sudah pasti kita tidak akan bertemu kebahagian... hehe......

MAKA ITULAH KISAH KAMI... BEST SANGAT..!!!!!

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

7 ulasan:

  1. nak nangis bace post ni...(SACARSTIC OK)

    BalasPadam
  2. hehehe.... saket perut tgk pic alwi ngan caption tu!...kah3~

    BalasPadam
  3. zainab: kenapa ko ske sacarstic??? hehe.. tapi itulah ko.. hehehe....

    BalasPadam
  4. hehe.. aku pon gelak goleng-goleng wei tengok gambar dia.. hehe...

    BalasPadam
  5. elen: tu baru pelajar kemasukan baru dr part 1 and 3... belum masuk part2 lain lagi.... hehe

    BalasPadam