Kenali Barisan Nasional.

6:33 PG 0 Comments

Bak kata tak kenal maka tak cinta.. selesai sudah pernamaan calon secara rasminya sebentar tadi maka bermula kehangatan politik masa untuk setiap parti berkempen dan meraih undi dari penduduk dikawasan mereka...

Post kali ini aku nak bercerita mengenai beberapa langkah praktikal yang aku buat untuk mengenali parti Barisan Nasional dengan lebih dekat sebelum menilai parti ini.. bukan hanya membaca di alam maya.. sebenarnya disaat pilihan raya inilah selaku mahasiswa kita perlu gunakan untuk meraih sebanyak ilmu yang boleh untuk menilai sesuatu dengan lebih matang.. 

Baik orang pertama yang aku nak berkongsi pengalaman ialah

Abdul Hamid Bin Abdul Sattar
Bekas Pengarah Media UMNO Malaysia

Beliau seorg yg sangat terbuka.. tak sangka sampai pukul 5 pagi kami berborak dan berkongsi idea.. sangat menarik..

Antara points yang menarik perhatian aku berbual dengan beliau..
  • Barisan Nasional lebih ikhlas dalam berjuang, walaupun kawasan Batu ini berparlimen Cina dan hantar calon Gerakan tetapi parti barisan yang lain seperti UMNO sanggup turun memberi support kerana kesatuan bergerak diatas satu nama perikatan iaitu Barisan Nasional
  • Pembangunan kini telah menyebabkan orang melayu dulunya susah tetapi kini anak-anak mereka menjadi middle class keatas hasil usaha kerajaan yg menekankan pendidikan. Malangnya apabila sudah berpendidikan kebanyakan daripada mereka mula lupa tentang budi yang telah dilakukan.
  • Perkara ini memang sudah lumrah, kalau Budi Allah pun kita mudah lupa, budi Nabi Muhammad pun kita tak ingat apatah lagi budi seorang pemimpin...
  • Kebanyakkan parti pembangkang wujud atas perjuangan peribadi atas kegagalan misi yang mereka ingin kecapi semasa di Barisan Nasional. Tambahan lagi pembentukan parti mereka langsung tidak berstruktur dan tidak mampu memberi kesan masa panjang.
  • Parti yang lama menjadi pembangkang seperti PAS juga dahulunya sebahagian dari Barisan tetapi keluar kerana ideologi yang berbeza utk memperjuangkan Islam tetapi mula menjadi persoalan apabila mereka masih boleh bersengkonkol dengan cina yang secara tegas menolak pelaksanaan hukum Islam seperti hudud yg mereka mati matian perjuangkan selama ini. ditambah pula bertukaran dari negara Islam ke negara berkebajikan
  • Orang melayu semua kena menerima kenyataan yang orang cina mempunyai hak dalam Malaysia apabila 90% dari cukai koporat datangnya dari kaum cina yang telah banyak membantu dalam membangunkan negara, maka tolak ansur dengan mereka sangat perlu untuk menjamin keamanan dan kemajuan negara
  • Sebab itulah berlaku beberapa situasi dimana terdapat beberapa kerusi yang majoriti melayu tetapi tetap diletak calon cina atau india kerana jika mengikut jumlah kaum penduduk utk menentukan calon pasti akan berlaku ketidakadilan kerana bagi kaum india tak ada satu kawasan pun majoriti kaum india. lagipun di dalam islam pun terdapat syarat wajib untuk pemerintah Islam meletakkan menteri bukan Islam dalam kabinet bagi menjamin hak mereka didalam negara
  • Persiangan politik semakin sengit apabila DAP kini telah mula memancing pengundi cina mengatasi MCA dan Gerakkan manakala PKR dan PAS berperanan untuk memisahkan jumlah pengundi melayu.
  • Kebanyakkan negara maju yang mendapat banyak bantuan kerajaan seperti di eropah sampai penganggur pun dapat elaun menyebabkan rakyat mereka menjadi pemalas lagipun perbezaan sejarah dan sosiobudaya menyebabkan kita tak boleh menyamakan semua cara pemerintahan mereka dan menganggap apa yang mereka buat betul atau sesuai.
  • Perjudian, arak dan ladang khinzir tak dapat nak dielakkan kerana ia sudah jadi sebahagian dari budaya orang bukan Islam. Seperti Kasino di Genting mendatangkan lebih baik kebaikan kepada negara dari segi ekonomi kerana mengurangkan potensi pelaburan luar yg besar akan dilakukan ke luar negara hanya untuk berjudi. 
  • Kelantan ialah sebuah negeri yang special tetapi sukar untuk dimajukan sejak zaman British lagi mereka telah sedar yang kelantan sebuah negara yang susah utk dimajukan cuma rakyat kelantan seorg yg kuat bekerja dan merantau dan itu hakikatnya. Lagi satu tanah rezab Melayu banyak dikelantan kerana pembelian tanah disana sangat sukar sampai melayu bukan negeri kelantan pun tidak boleh kerana itulah kurang kemajuan dan tanah Melayu masih banyak disana berbanding tanah di Selatan lebih banyak Free Hold.
  • Isu kereta  kita terpaksa meletakkan cukai tinggi kepada keluaran kereta luar untuk support kereta tempatan dan kereta tempatan diluar negara lebih berkualiti kerana kita terpaksa menghantar kereta yang terbaik dan mengikut negara maju seperti Landon jika tidak kita takkan mampu menembusi pasaran mereka. 
  • Mahasiswa seharusnya matang menilai politik bukan sekadar teori pembacaan di Alam maya.. sebagai contoh analogi apa bila diberi satu cawan air panas bila kita tanya air tu panas atau sejuk kita akan kata panas melihat ia panas melalui wap yang terkeluar tetapi bila kita tanya lebih lanjut berapa panas? barulah kita secara praktikal merasa air berkenaan untuk tahu berapa panasnya dan merasainya. maka jika kita hanya tahu mempertikai dan berdebatkan sesuatu tanpa mengetahui ia dengan jelas maka penilaian kita masih belum sempurna.  
 Kedua short chat dengan seorang calon MCA yang bertanding di parlimen Petaling Jaya Utara..

Chew Hoong Ling

Antara points menarik tentang beliau:
  • Saya rasa tak ada masalah dengan Hak keistemewaan orang Melayu sebab kita kena faham yang majoriti rakyat Malaysia ialah orang Melayu dan Bumiputera kalau hak mereka diambil bukankah akan menimbulkan lagi huru hara
  • Lagipun kebanyakkan orang cina pun tidak berpuas hati terhadap kemasukan pendidikan sahaja tetapi kini Kerajaan telah bijak mengendalikannya apabila sekarang semua pelajar straight A dalam SPM dan STPM automatik dapat biasiswa tak kira bangsa mana dan tiada kuota.
  • Saya dianggap pengkhianat bangsa oleh kawan2 atau saudara yang menyokong DAP, sebenarnya DAP yang telah menanam sikap kebencian kaum yang sepatutnya perkara ini tidak terjadi sebab kita duduk dalam Malaysia yang perlbagai kaum perlulah tinggal bersama dengan harmoni
  • Saya bukan seorang yang senang mempercayai sesuatu RUMORS selagi saya sendiri tidak merasakannya atau melihat dihadapan mata sendiri.
  • (Apabila aku tanya rumors dengar kata kerajaan Singapore telah sponsor buses kepada pengundi cina bagi membantu DAP menang di Johor dia jawab) saya tak pasti jika perkara ini benar atau tidak tetapi jika ia maka mereka memang benar2lah ingin menjual negara kita kepada negara luar dan perkara ini sepatutnya tidak harus terjadi. 
  • (Apabila ditanya tentang komposisi pengundi) Majoriti pengundi Cina lebih 50% tetapi dia tetap akan menjaga pengundi Melayu dan India kerana hak mereka juga penting dan tidak menjadi masalah kepada dia kerana dia sendiri seorg pengacara RTM dan dah biasa rapat dengan orang berlainan bangsa *siap cakap india dengan kami.. hahaha
Yang menariknnya tentang beliau dia seorang yang sangat peramah, kawan aku just tweet je nak jumpa dengan dia sebab dia jadi wakil parlimen tempat kawan aku bertandingkan, so aku puji sangat tindakan kawan aku yang ingin tahu siapa bakal memimpin kawasan kita. jangan kita senang2 je nilai pemimpin tu sombong dan sebagainya jika kita sendiri tak berusaha untuk mendekatinya.

Sepanjang perbualan dia banyak berkongsikan apa perancangan dia untuk warga tua, kanak-kanak dan kempen dia yang ingin beri susu HL free sambil letak logo dia sebab HL singkatan namanya.. haha kreatif...

konklusi: Bagus sebenarnya dalam dekat2 PRU ni kita melibatkan diri untuk mempelajari lebih meluas tentang sesebuah parti politik dengan cara praktikal. Mahasiswa perlu sedar yang penglibatan politik ini penting kerana sekarang kita sedang bercerita mengenai negara. 

Nak tak nak walaupun anda dengan yakin kata anda bukan PARTISAN atau NEUTRAL apabila anda dihadapan undi anda tetap kena memilih parti.. jadi ANDA TETAP JADI PARTISAN!

*Selamat berkempen dan undilah dengan bijaksana bukan emosi dan kebencian.. =) 

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

0 ulasan: