Kenapa TV3 dan Utusan jadi media Barisan Nasional?

6:22 PTG 6 Comments

Persoalan yang sering dimainkan dibenak fikiran anda pasti kenapa media utama Malaysia seperti TV3 dan surat khabar utusan sering menyebelahi pihak kerajaan persekutuan iaitu Barisan Nasional sahaja.. pasti ada jawapannya jadi jom kita cari kenapa...

Untuk pengetahuan anda terdapat 3 perkara yang berlaku di Malaysia sehingga kerajaan mengambil tindakan pantas untuk mengawal kebebasan media di Malaysia...
  1. 1948 semasa zaman darurat ketika Tanah Melayu diserang oleh Komunis
  2. Tragedi berdarah pergaduhan kaum 13 Mei 1969
  3. Rangka Dasar Ekonomi Baru - untuk mengurangkan jurang antara kaum dan menjamin keharmonian
Hasil dari tiga perkara inilah yang menyebabkan kerajaan Malaysia pada ketika itu mengambil langkah serius untuk mengelakkan penyalahgunaan media yang bakal menghuru-harakan lagi negara apatah lagi perbezaan kaum yang ada di Malaysia boleh menyebabkan penyampaian maklumat dimanipulasi

Hasil dari Dasar Ekonomi Baru yang dirangka 5 tahun sekali itulah kerajaan pada ketika itu telah membeli saham pemilikan mengunakan anak-anak syarikat yang dimiliki oleh ahli parti Barisan Nasional, sebagai contoh..

Surat khabar
  1. Pernas memiliki 80% saham di Straits Times (sebelum ini sahamnya dimiliki oleh pelabur Singapura)
  2. Kemudian majoriti pemilikan saham beralih ke Fleet Holdings, anak syarikat kepada UMNO, kemudian nama Straits Times ditukar ke New Straits Times Press (NSTP) 
  3. Pemilikan Fleet Holdings telah berkembang dengan membuka lebih banyak anak syarikat surat khabar termasuk New Straits Times, New Sunday Times, Malay Mail, Sunday Mail, Berita Harian, Berita Minggu, Business Times, Her World, Malaysian Business, Jelita, Information Malaysia dan lain2
  4. Utusan juga menerima nasib yang sama apabila surat khabar ini dibeli pemilikan sahamnya oleh UMNO yang memang sudah pasti menjadi saluran utama kepada UMNO kerana majoriti pembaca Utusan ialah Melayu iaitu target kepada UMNO.
  5. Selain daripada itu MCA juga mengambil langkah yang sama dengan membuka industri surat khabar dengan memiliki saham terbesar di surat khabar English ternama iaitu The Star.
  6. Bagi MIC pula surat khabar utama mereka ialah Tamil Nesan yang kini pemegang saham terbesar ialah Datin Seri R. Indrani(Isteri kepada Samy Vellu)
Televisyen
  1. Pertama yang perlu difahami oleh semua RTM ialah media khas yang dibuat oleh kerajaan sebagai medium untuk mendekati rakyat dan pemilikannya 100% kepada kerajaan yang memerintah. Maka ia tidak menjadi persoalan kalau tiba-tiba Pakatan Rakyat menang RTM bakal menjadi milik mereka.
  2. Semasa zaman 80an minat rakyat Malaysia mula beralih kepada Tape bagi hiburan. Pada zaman itu rakyat Malaysia mula kurang minat menontot RTM yang dirasakan tidak cukup menghiburkan. Lebih menakutkan negeri2 yang bersempadanan negara luar seperti Johor dan 4 Negeri utara mula memasang antena untuk mendapatkan saluran negara jiran. Perkara ini bakal menyukarkan informasi dalam negara untuk disalurkan kepada rakyat.
  3. Tertubuhnya TV3 pada tahun 1984 untuk memberikan peluang hiburan yang lebih baik kepada rakyat dan sekaligus penyampaian maklumat dalam negara lebih terjamin.
  4. Pada permulaannya pertubuhan TV3 memang dikelolai oleh kerajaan sehinggalah pada 1 Mac 1994 apabila MetroTV(sekarang Media Prima) mengambil alih hasil dari Dasar Penswastaan. 
  5. Pembukaan saham MetroTV pada ketika itu banyak didominasi oleh syarikat dibawah parti Barisan Nasional sehingga kini. Kebaikan yang dibawa ialah kestabilan pasaran yang menyebabkan MetroTV dapat membangun dengan begitu rancak sehingga kini memiliki banyak anak syarikat siaran TV yang lain.
JELAS... baik sekarang bagi anda satu situasi ringkas. Katakan anda pengarah kepada TV3 atau Utusan apabila ingin menyiarkan satu berita katakanlah ada dua berita satu tentang BN dan satu tentang Pakatan mana satu anda akan beratkan? sudah pastilah BN kerana mereka ialah bos anda dan kita tak boleh mempertikaikan perkara ini kerana ia adalah hakikat..

Persoalannya adakah perkara ini salah?

Jawapannya TIDAK! kerana memang sudah menjadi lumrah kepada sesebuah media untuk mempunyai side mengikut interest benefits kepada syarikat mereka.. kita jangan terlalu mudah mempertikaikannya. bayangkan kita berada disituasi mereka..

Cuma ini memang sudah menjadi lumrah kepada sesebuah perkembangan negara dalam dunia politik yang setiap pihak memiliki media tersendiri untuk menyampaikan maklumat mereka kepada rakyat Malaysia khususnya pengundi...

Persoalannya adakah perkara ini berat sebelah kepada Pakatan?

Jawapannya TIDAK! kerana sudah menjadi hak BN untuk mengunakan media-media ini yang sudah dibangunkan bertahun-tahun seiring dengan kemajuan negara. JADI KENAPA KITA MEMPERTIKAIKAN HAK MEREKA? selaku pembangkang yang ingin menjadi kerajaan alternatif seharusnya mereka membangunkan media mereka sendiri dan bukan mempertikaikan media milik BN.. sebab secara jelas juga media mereka seperti Harakah, Malaysiakini dan sebagainya pun berat sebelah kepada mereka.. jadi apa permasalahannya?

Persoalan adakah media di Malaysia disekat?

Jawapannya TIDAK.. contoh negara terbaik yang medianya disekat ialah Cina bandingkan negara kita dengan mereka.. sehinggakan Goggle pun larang digunakan.. begitu juga dengan Korea Utara.. tetapi kita tetap memberikan kebebasan media kepada rakyat sehinggakan jelas Pakatan mendominasi media baru di Malaysia...

Persoalan adakah berita mereka sahih?

Jawapannya ia terserah kepada penilaian individu masing2, kalau kita bagi seribu satu fakta dan kajian statistik sekali pun masih ada yang mempertikaikan kesasihannya apatah lagi sesebuah medium berita? Dua2 pihak tak kira media kerajaan atau pembangkang mempunyai potensi untuk menfitnah dan menipu, cuma memang sudah menjadi lumrah didalam mana2 dunia politik pasti pembangkang akan mempertikaikan kesahihan media kerajaan untuk menarik perhatian pengundi menyokong mereka. 

Konklusi: harap penjelasan ini dapat memberikan gambaran jelas dan jawapan kepada persoalan anda..

Persoalan terakhir yang saya ingin tinggalkan kepada anda.. cuba kaji siapa pemilik MalaysiaKini dan macam mana mereka mendapat Funds.. dan siapa disebalik mereka? kaji jangan tak kaji.. =)

p/s: selamat menilai dengan bijak.. bye!

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

6 ulasan:

  1. Mohon copy and paste dan share,
    saya pun masih lagi mengkaji

    BalasPadam
  2. media spttnya kene jadi badan berkecuali..klu mcm 2 bek jgn buat negara demokrasi....klu semua btl di pihak bn,jd mereka buat salah pon mereka xkan sedar sbb xda yang membangkang..ayat anda mmg saya x blh nk lwan..tp klu isi y menyebelahi 1 pihak xda makna pon.....dan harus di engat,dinegara2 maju dorang lebih terbuka dalam berpolitik,sbb 2 dorang maju,sbb dorang berusaha keras untk mendapat sokongan rakyat.bkn di malaysia ,persaingan x sihat,saling menabur fitnah..

    BalasPadam
  3. Apa itu TV3, siapa pula utusan? eh.. tak fahamlah. Tak pernah jumpa. Ada orang kata utusan selalu kalah bila kena saman. Pejuangkah tu. Bagi free pun tak mahu.

    BalasPadam