Asal Usul Perkataan 'OK'

Selama ini perkataan 'OK' telah digunakan secara lazim oleh semua orang diserata dunia. Tapi sedarkah kita dari mana asal usulnya perkataan 'OK' ni????

Sebenarnya OK berasal daripada ringkasan perkataan 'Ol Korrect' yang sebenarnya membawa maksud 'All Correct'. Mesti korang pelikkan sepatutnya kalau ringkasan mestilah jadi 'AC' bukan 'OK'??

Sebenarnya bermula pada tahun 1839 di Kota New York dan Boston telah mula mengunakan bahasa singkatan dan slank dalam perbualan. Antara perkataan wujud ketika itu ialah 'KY' (Know Yuse), 'OW' (Oll Wright), 'KG' (Know Go) dan 'NS' (Nuff Said). Tetapi dalam banyak banyak ringkasan perkataan itu hanya OK yang digunapakai sehingga kini.

Jika anda perasaan sebenarnya perkataan ringkasan berkenaan dibuat mengikut cara sebutan dan bukan ejaan dalam penulis sebab itulah All Correct dieja Oll Korrect dan menjadikan ringkasannya 'OK'.



Tambahan pula perkataan 'OK' mula menjadi popular pada tahun 1840 ketika Pilihanraya di New York dimana seorang calon yang bertanding iaitu Martin Van Buren mengunakan perkataan 'OK' sebagai slogan kempennya. 

Nama panggilan Van Buren ialah "Old Kinderhook"" sebab itulah dia mengunakan OK sebagai slogan ringkasan nama panggilannya dan menwujudkan 'O.K. Club sebagai kumpulan sokongan beliau. 

Antara sejarah lain yang mengupas mengenai asal usul "OK" adalah perkataan "Okey-Doke" yang pertama kali muncul pasa tahun 1932 dimana pada awalnya ia digunakan oleh kebiasaan orang British sebagai "Okie" tetapi disebabkan orang Amerika mempunyai slang versi "e'' yang lebih panjang sebab itulah wujudnya sebutan "Okey Doke" yang juga ada digunapakai sesetengah kita pada masa kini.

Selain itu, ada juga sejarah yang menyatakan sebaran pengunaan "Okay Boys" adalah melalui orang orang Yunani yang bermigrasi di Amerika kemudian apabila pulang semula ke tanah air mereka. Mereka mula mengadaptasi ucapan itu. Tapi kat Malaysia kita adaptasi jadi "Okey Bos" hehe...

 Akhir sekali, ada juga sejarah menyatakan yang ejaan awal OK sebenarnya 'Okeh' yang muncul pada 1919 merujuk kepada pengunaan bahasa orang Choctaw iaitu orang asli Amerika. Dimana "Okeh' bererti "It is so". Tetapi pada tahun 1929 ejaan itu telah diubah kepada "Oke'.

Sumber: BillyInfo

P/s - Menarikkan!!! patutlah ada banyak versi "OK" yang digunapakai oleh kita. Tapi apa salahnya kita kenal sesuatu ayat itu sebelum mengunakannya =) 

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

0 ulasan: