Pendakwah Islam Murtad.



Tahukah anda Muhammadiyah merupakan pertubuhan atau organisasi Islam yang terbesar di Indonesia yang telah diasaskan oleh seorang pendakwah terkenal K. H. Ahmad Dahlan. 

Tujuan utama Muhammadiyah diwujudkan adalah mengembalikan seluruh penyimpangan yang terjadi dalam proses dakwah di Indonesia. Penyimpangan ini sering terjadi kerana ajaran Islam telah mula di campur-baur dengan kebiasaan tradisi tempatan Indonesia tertentu dengan alasan adaptasi.

Kisah bagaimana Pendakwah K.H. Ahmad Dahlan telah menjadi pedoman sehingga ia telah di filemkan pada tahun 2010 dengan judul Filem Sang Pencerah.

Serius, secara peribadi filem ini merupakan salah satu filem dakwah yang menjadi kegemaran aku. Lakonan, plot serta pengajaran dalam cerita ini sangat menusuk khalbu. Kalau tak percaya saksikanlah sendiri filem penuh di sini.




Watak K.H. Ahmad Dahlan telah dilakonkan oleh seorang pelakon popular Indonesia iaitu Lukman Sardi, anak kepada legenda biola Indonesia, Allahyarham Idris Sardi.

Jika anda menghayati filem ini lakonan Lukman Sardi sememangnya menjadi dan wajar dipuji sebagai seorang pendakwah, tambahan pula dalam menyampaikan kisah penjalanan hidup seorang pendakwah yang terkenal.

Bukan itu sahaja malah beliau juga tampak hebat dalam banyak lagi lakonan filem terkenal yang aku minat dari Indonesia antaranya Soekarno, Merah Putih, Laskar Pelangi dan Negeri Tanpa Telinga.

WALAUBAGAIMANAPUN!

Baru baru ini Luqman Sardi telah mengumumkan secara terbuka yang beliau telah keluar daripada Islam, Murtad dan memeluk pula agama Kristian.

Sudah pasti ini satu tamparan yang hebat kepada aku serta sesiapa yang meminati lakonan beliau dalam filem yang hebat ini. Sedih rasanya dalam bulan yang mulia ini dia boleh membuat keputusan yang membinasakan diri sendiri.



Terdapat beberapa kenyataan yang mengaitkan keputusan beliau untuk murtad kerana ingin mengikut isterinya Pricillia Pullunggono yang berkhawin bersamanya tanpa memeluk Agama Islam.

Tak tahu dah nak komen apa! Kerana walaupun selaku pelakon sahaja namun mesej lakonan yang dibawa oleh dia tetap boleh dikira sebagai seorang pedakwah, sayangnya dirinya sendiri gagal mendakwah iman di hati. MasyaAllah!

Ini adalah video pengakuan beliau https://www.youtube.com/watch?t=107&v=e2u6BFl04B4 bagi link je tak sanggup nak post video ini dalam blog ='(

Sumber:
1) Utusan
2) Wikipedia

p/s: susah nak percaya!! ada ke yang marah dengan judul post ini? hehehe ok bye!!

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

0 ulasan: