Natijah DAP keluar daripada Pakatan Rakyat.



Tergempar sebentar tadi dengan pengumuman yang dibuat oleh Lim Guan Eng yang menyatakan Pakatan Rakyat sudah terkubur dimana ia menunjukkan tiada lagi kesepakatan dalam perikatan antara DAP dan PAS.

Namun persoalannya mula timbul apakah natijah yang bakal ditempuh apabila pepecahan ini berlaku?

Seperti yang diketahui umum negari yang berjaya dibawah naungan Pakatan Rakyat ialah Kelantan, Pulau Pinang dan Selangor. Maka sudah pastilah perpisahan ini akan memberi kesan kepada negeri pemerintahan mereka.

Cuma keputusan rasmi ini tidak diumumkan oleh Ketua Pakatan Rakyat sendiri iaitu Dato Seri Dr Wan Azizah yang diberitakan kini berada di Switzeland. 



Melihat kepada kerusi DUN di Kelantan dan Pulau Pinang sudah pasti najitah perpisahan mereka langsung tidak memberi kesan kepada pemerintahan negeri kerana kemenangan besar PAS pada Kelantan sebanyak 32 kerusi dan DAP, 19 kerusi pada Pulau Pinang masih mampu berdiri sendiri tanpa bantuan daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Namun persoalannya bagaimana pula dengan Selangor dimana PAS dan DAP masing masing memiliki kerusi sebanyak 15 dan jika PKR ingin terus memerintah mereka perlu memilih salah satu pihak sebagai sokongan untuk terus menerajui Kerajaan Negeri Selangor.

Berikut merupakan kenyataan rasmi Naib Presiden Setiausaha Agung PKR, Rafizi Ramli.



Maka sama samalah kita menanti keputusan PKR sama ada ingin meneruskan kerjasama bersama DAP ataupun PAS.

p/s: satu perkembangan politik yang menarik. Apakah keputusan PKR agak agaknya?

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

0 ulasan: