JAWAPAN UNTUK TUNTUTAN BERSIH.

12:12 PG 37 Comments

Jujur sebenarnya aku malas nak ambil tahu mengenai perkara ini.. sebab aku fikir benda ni perkara kecil yang sengaja digembar-gemburkan oleh dua-dua belah pihak(kerajaan dan pembangkang) untuk menarik perhatian rakyat.. so jujur I'm sick of it..!!! malas nak ambil tahu kontroversi politik Malaysia yang semakin meruncing... namun bila sampai satu tahap.. dimana kenyataan mula di manupulasi.. SEBAB ITU LAA AKU MULA BERSUARA...

Disini aku nyatakan beberapa tuntutan Bersih...
1) Bersihkan senarai undi
Senarai undi harus dibersihkan dengan segera untuk menyingkirkan ‘pengundi hantu’ seperti orang yang telah meninggal.
• Pendaftaran pengundi automatik yang diselarikan dengan senarai Jabatan Pendaftaran Negara boleh menyelesaikan masalah pengundi hantu dalam jangka masa panjang.
Ini bukti kesalahan mereka...
umur dah 131 tahun.. adakah hidup lagi??(tak nampak sila klik gambar)

Nama sama... adakah orang yang sama????(tak nampak sila klik gambar)


Ini pula jawapan SPR... sebelum perhimpunan BERSIH dijalankan lagi.. aku menghadiri press conference ni..


Memang tak menjawab dengan penuh sebab video ini hanya semasa beliau menjelaskan.. ada orang bagi soalan mengenai perkara ni atas.. begini dia jawap..

"Kita kena ingat batasan kerja SPR ialah mengikut sistem daripada Jabatan Pendaftaran Negara. Kita tak boleh sesuka hati sahaja potong nama seseorang bila kita rasa ia LOGIK untuk dibuang(maksudnya dah mati) tapi masalahnya kebanyakkan orang yang selalunya orang kampung dan tidak berpendidikan terutamanya di pendalaman sabah sarawak dan juga kawasan-kawasan yang lain.. mereka tidak berpelajaran dan bila ada ahli keluarga yang meninggal dunia, mereka tidak melaporkan kepada JPN..

Jadi macam mana kita nak mengesan kematian mereka.. tambahan lagi bagi orang kampung buat apa dia nak penat-penat pergi ke bandar semata-mata untuk melaporkan kematian ahli keluarga mereka.. tentang tahap kesedaran ini kita tak boleh salahkan mereka.. memang betul SPR tak boleh ambil mudah.. tapi proses begini memerlukan masa.. bukannya boleh di rombak dan di BERSHIKAN sekelip mata...

Kalau berjaya BERSIH kan hari ini.. besok ada lagi 2 atau 3 orang meninggal dunia lagi.. bila bercakap mengenai kematian.. kita tak boleh meneka apa yang bakal terjadi... JADI TUNTUTAN BERSIH UNTUK BERSIH 100% MEMANG TAK LOGIK.. 

Tapi proses ini sentiasa dijalankan.. untuk membersih sedikit demi sedikit.. TAPI KALAULAH PIHAK BERSIH ADA SANGAT ALTERNATIF YANG LEBIH EFEKTIF BAGI TAHULAH SPR SUPAYA KITA BOLEH MENINGKATKAT PRESTASI... BUKAN HANYA BIDAS MEMBABI BUTA...

PASAL NAMA SAMA.. aku nak cerita sedikit apa yang pernah berlaku kepada kawan aku semasa cabutan DINNER SYARIKAT YANG AKU KERJA... dia sebut nama NORATIKA BIN SAMAD DENGAN NOMBOR PEKERJA MF1694 mendapat cabutan bertuah tempat pertama dapat tv plasma.. dia pun pergi ke atas pentas.. sekali ada dua orang diatas pentas untuk mengambil hadiah itu.. RUPA-RUPANYA NAMA MEREKA SAMA, BAHKAN NAMA AYAH PUN SAMA.. YANG MEMBEZAKAN IALAH NO PEKERJA SAHAJA.. rupanya kawan aku no pekerja dia ialah MF1454 bukan MF1694.. lawak giler masa itu.. hehehe

namun apa yang kita dapat belajar disini ialah.. ADA kemungkinan nama kita siap nama bapa sekali sama dengan seseorang.. tapi apabila kita mengunakan sistem NO.IC.. sudah pasti hanya kita sahaja pakai nombor itu.. jadi tak adalah ISU ORANG NAK MENGUNDI SAMPAI DUA KALI... harap maklum..

2. Mereformasikan undi pos
SEMUA pengundi seharusnya dibenarkan untuk mengundi melalui undi pos atau mengundi lebih awal sekiranya seseorang individu itu tidak dapat berada di kawasan pengundian semasa hari mengundi.
• Anggota polis dan tentera yang tidak bertugas harus mengundi seperti biasa pada hari mengundi.

Jawapan SPR...


Undian pos ini selalu di  jadikan isu.. tapi sebenarnya isu itu akan bangkit bila mereka kalah.. bila menang tak ada pula isu nak dibangkitkan.. 

3.Gunakan dakwat kekal
Penggunaan dakwat kekal boleh mengelakkan seseorang (atau pengundi hantu) daripada mengundi beberapa kali.

Sekarang ini SPR nak menwujudkan sistem biometrik.. takkan kita nak patah balik sistem Dakwat Kekal macam zaman dahulu..?? tapi sistem ni pun masih dipertikaikan oleh pihak pembangkang...APA SEBENARNYA PERMAINAN PEMBANGKANG INI????

4. Masa kempen minima 21 hari
Masa yang lebih panjang diperlukan untuk calon menyebarkan maklumat, terutamanya di kawasan luar bandar dan pedalaman.

5. Akses media yang bebas dan adil

RTM dan Bernama adalah agensi media yang dibiayai oleh kerajaan. Mereka sepatutnya memberi liputan yang seimbang dan adil untuk semua parti yang bertanding.
YANG INI aku bolehlah nak bersetuju.. namun permasalahan yang berlaku sekarang ini aku lihat pihak pembangkang seakan-akan DAH DAPAT BETIS NAK PEHA.. kalau ditanya apa media yang pembangkang ada mesti orang akan jawap HARAKAH, MALAYSIAKINI dan banyak lagi.... ADA TAK MEDIA INI MEMBERI RUANG KEPADA KERAJAAN UNTUK MENJELASKANNYA ISU YANG MELIBATKANNYA??? tak ada kan..???
jadi kalau kita nak menuntut keadilan kita juga perlu melakukan perkara yang sama.. mereka pun menfitnah, mereka pun menjatuhkan kerajaan... NAMUN apa yang dilakukan oleh media kerajaan pula lebih kepada mempertahankan diri  dan menjelaskan sesuatu isu yang dibangkitkan PEMBANGKANG dengan lebih rasional dan tepat.. tak dinafikan kadang-kala ada juga media kerajaan seperti UTUSAN membuat serangan.. tapi cuba kita tanya..?? siapa yang lebih banyak menyerang..??? 
Kerajaan takkkan bertindak berkenaan jika pembangkang tak bermain kotor.. OLEH ITU, secara tuntas kita tengok dua-dua belah pihak ada media masing-masing.. kalau kerajaan tak ADIL sudah pasti semua media pembangkang ini terus disekat.. TAK ADA LAH JARINGAN INTERNET.. sebab media baru inilah yang paling kuat digunakan pembangkang.. tapi kenapa kerajaan tak buat..?? SEBAB KERAJAAN ADIL...
6. Kukuhkan institusi awam
Institusi awam dan kakitangan kerajaan harus tidak berat sebelah dan menegakkan undang-undang dan demokrasi. Institusi awam harus direformasikan supaya bertindak secara bebas, menegakkan undang-undang dan melindungi hak asasi manusia.
Aku rasa Malaysia memang sudah melaksanakan perkara ini.. isunya yang mereka cuba nak bangkitkn ialah kenapa ramai pekerja kerajaan menyokong kerajaan.. jujur aku kata kalau kita dah kerja bawah orang yang suap kita makan sudah pasti kita membalas jasa orang itu dengan menyokongnya...
TETAPI kerajaan tak pernah pun memaksa pekerja awam mengundi mereka.. cuma majoritinya sedar DIUNTUNG... tahu membalas jasa orang yang beri mereka rezeki.. itu sahaja... lagipun aku kerja sebagai RESEARCHER.. tanya orang ramai dia sokong mana.. ADA JER.. CIKGU, POLIS MAHUPUN PEKERJA AWAM YANG LAIN SOKONG PEMBANGKANG... ada mereka diberhentikan kerja?? tak ada..?? maka apa yang mereka hendak sebenarnya ni...???
7. Hentikan rasuah
Rasuah adalah kegiatan mencuri dari rakyat untuk kepentingan peribadi. Rasuah menyebabkan orang kaya bertambah kaya dan golongan miskin semakin miskin.
Pembelian undi harus dihentikan.!
MEMANG KALAU IKUTKAN SEMUA ORANG TAK NAK RASUAH.. perkara ini tak boleh dibidas.. tapi permasalahan sekarang cuba kita selidik.. negara mana yang 100% tiada isu rasuah.. orang selalu kata KERAJAAN banyak rasuah dan sebagainya... PEMBANGKANG TAK ADA KER..?? sama sahaja.. bila kita  diberikan kuasa dan kedudukan kita tidak akan terlepas dengan masalah rasuah...
Tapi itu tak bermakna aku sokong rasuh.. cuma kita wajar laa berfikiran rasional.. kalau kita buat perhimpunan sekalipun dua-dua pihak tetap juga buat rasuah.. jadi ini bukan isu kerajaan lebih ataupun pembangkang kurang... 2 dua sama jer... BIARLAH ALLAH YANG MENGADILINYA...!!!

8. Hentikan politik kotor
BERSIH 2.0 menuntut SEMUA parti politik untuk menghentikan politik kotor.
YAAA.. MEMANG SEMUA ORANG NAK POLITIK BERSIH... 
SECARA KESIMPULAN AKU MEMANG SOKONG NIAT MURNI BERSIH, semua orang yang kalau baca matlamat bersih ni memang nampak sangat suci dan BERSIH.. tapi kenapa aku kaitkan BERSIH ini sebagai PROPAGANDA..???
SEBAB CARA BERSIH MENUNTUT KEBAIKAN ITU SEAKAN-AKAN MENUNJUKKAN YANG KERAJAAN SELAMA INI TIDAK BERTINDAK LANGSUNG UNTUK MEMBERIKAN KEADILAN.. KESIAN SPR, KESIAN POLIS... TIBA-TIBA DISALAHKAN.. DAN AKHIRNYA MENANAM RASA BENCI KEPADA KERAJAAN...
LAGI SATU KALAULAH NGO YANG BERNAMA BERSIH INI BETUL-BETUL NEUTRAL.. NAK MENEGAKKAN KEADILAN KEPADA RAKYAT.. SEHARUSNYA DIA BERJUMPA SAHAJA DENGAN SPR UNTUK MEMBUAT DIALOG.. MALANGNYA.. DIA SEAKAN-AKAN SENGAJA BERSEKONGKOL DENGAN PEMBANGKANG.. DAN PERHIMPUNAN INI SEAKAN-AKAN SENGAJA DIPERGUNAKAN UNTUK MEMBIUS PEMIKIRAN MASYARAKAT... mana ada ngo yang nak lihat  orang bergaduh...?? kalau dia betul-betul ngo yang bergerak untuk rakyat.. dia pun kena tahu apa kesannya perhimpunan apabila ia melibatkan lebih daripada satu pihak...
pertama.. ada orang kata SPR tak nak dengar  suara BERSIH.. apa kejadahnya.. masa aku pergi press conference tu Timbalan SPR sendiri buat kenyataan depan aku, depan media, depan semua orang yang dia sudi membuat perjumpaan dengan Ambiga bila-bila masa.. tapi Ambiga kena Bersihkan diri dia dulu dengan mana-mana pihak politik..(maksudnya dia sudi nak dengar.. cuma Ambiga sendiri yang dah ada matlamat lain.. bukan untuk rakyat tapi untuk kepentingan politik mereka- aku jamin kalau next general election Ambiga bertanding.. sah memang dia ada kepentingan politik)
kedua.. orang bandingkan perhimpunan BERSIH  diluar negara yang berlaku dengan aman berbanding Malaysia... Meh aku bagi tahu.. kalau polis kat luar negara.. seperti Thailand dan lain-lain yang pernah berlaku demonstarsi.. cuba kalian lihat bagaimana polis mereka layan.. 100kali ganda lebih teruk dari polis Malaysia.. tapi apa polis Malaysia buat tak lah teruk sangat.. malahan beri makan lagi.. TAK KISAH LAA BAPE RINGGIT PUN JANJI DAPAT MAKAN.. KAT LUAR NEGARA KEBULUR.. tak pula kalian fikir...??
lagipun  demonstrasi kat luar negara hanya melibatkan satu pihak yang menyokong.. tak der yang membantah.. dan yang penting tak ada pihak pun nak memprovokasi polis... macam kat Malaysia.. mereka sengaja sahaja provokasi dan bila polis bertindak.. dorang TANGKAP GAMBAR, BUAT VIDEO.. cakap  polis kejam.. came on.!! macam mainan budak kecik lorr...
NAH LIHAT NI...
dah laa malas nak bebel lagi.. kalau nak bidas semua.. memang sampai bila-bila tak habis.. banyak sangat propagandanya.. cuma kata-kata akhir aku.. renungkanlah.. bye2..!!
(no muka gedikss lagi..)

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

37 ulasan:

  1. aku tetap manusia biasa.. tak sempurna.. so sorry kalau ada yg salah.. huhu~~

    BalasPadam
  2. panjang sgat la fariz oi.....
    klo ko wat berperingkat2 lagi best....
    tapi ok la nie....

    BalasPadam
  3. hahaha, jawapan ko hampir semua lawak.. takpelah... nanti ko pergi cari video full kat u-tube "dialog" dato ambiga dgn dato wan anjuran sinar harian... tq

    BalasPadam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  5. nor muslima... kalau berperingkat-peringkat ada ker orang nak follow up.,?? hehe.. tq..

    BalasPadam
  6. danial: masalah itu laa realiti apa yg dituntut oleh pembangkang.. semuanya lawak...

    BalasPadam
  7. errmmm..macam2 cara org gunakan nak menarik undi..maklum la pilihanraya da dekat kan..permainan politik makin ligat laa...yang BERSIH pn xde la bersih mane pun skrg ni..makin nmpk kotor kot..entah laa..huhu..peace no war..weeeeee~

    BalasPadam
  8. good job fariz.
    suka baca, muslima xsuka mmbaca, dats y dia suh wat sket2x..hahaha..
    mnarik dah cara ko..
    kalo xlawak, ada ker org nk baca?? kan?hahhaa...
    say NO to BERSHITT!!

    BalasPadam
  9. good view.En adam kenapa kata entry ni lawak???

    BalasPadam
  10. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  11. yang pro pembangkang tu belajar2 la bersyukur ye..=)

    BalasPadam
  12. setuju tu azam.. biasa laa mana2 negara pon akan berlaku benda2 mcm ni.. tapi jgn laa sebab benda ni malaysia porak peranda.. hayoo...

    BalasPadam
  13. aku tabik ko balik liwau..!!

    BalasPadam
  14. beautika.. betul tu.. tapi setiap org ada pandangan dan persepsi masing2 cuma kita perlulah rasional dlm menilai.. bukan menghentam membabi buta...

    BalasPadam
  15. sbb ape sy kte lawak?

    1."kite kne ingat spr ad btas tugasnya"3x, xble buang nme suke2 hati la, org kampung & pedalaman xlapor pd jpn la (sbb xde ilmu). jdi bermakna dgn smua alasan ini, spr hnye kene diam? redha? sbb masalah ini xkan bole selesai! mcm tu? spr suruhanjaya ok! xkan bagi alasan mcm ni jer. then tindakan? owh, mknenya biar jela pengundi yg dah kompem2 mati beratus tahun tu dlm dftar pemilih smpi ada laporan dari anak cucu cicitnya. kenyataan yg sma sering dikeluarkan iaitu xde kuasa2 xde kuasa, jadi spr suruhanjaya yg xberkuasa? hnye mmpu beralasan tnpa boleh selesaikan mslh ini. tk boleh laa mcm ni, sbbtula spr perlu bertindak dlm ape jua cara sekalipun. cdgkan la dkt kerajaan/jpn.... xkan nk biar org mati bersarang dekat dlm dftar pemilih. or nk tunggu org kmpung blaja buat laporan.. or nk tunggu bilanagn yg mati lagi byk dri yg hidup sbb nk tunggu lapran... or spr bia jela ape pun yg berlaku, sbb xde kuasa. hmm, analogi mudah, kalau ade plajar brgaduh diluar kwsan skolah, pihak skolah akn berdiam diri atau bertindak demi kebaikan semua kalau tahu mslh ini?? lagi 1, soal hari ini bersihkan, esok 2,3 org mati lagi spatutnya tak timbul.... sbb, pokok utama ialah org yg dah lama n kompem dah mati, smpai bila nk disemadikan name nya dlm dftar pemilih?? lgi stu benda lawak, isu name same, analogi fariz psl kwnnya tu xreleven langsung n tak sesuai dlm situasi ini sbb mslahnya skrg name sme n ic pun same!! ade ke kt malaysia nmbor 4 yg terakhir dlm ic ade yg sme?? hmm.. wallahualam

    BalasPadam
  16. 2.isu undi pos bukan sbb menang/ kalah timbul, isu... sebab utama sekarang memang wujud bukti undi pos dimanipulasikan.. bcela komen saye yg pnjg sebelum ini btol2.. http://danialgoh.blogspot.com/2011/07/buat-mr-fariz.html

    BalasPadam
  17. 3.dkwat kekal.. lawak kenyataan ini. zaman dulu?? excuse me... bukak internet, cari negara mane yg guna dkwat kekal..... biometrik nk gune?? semua tahu tntg kualiti cip ic kt malaysia tettteeett.... (aku dah bbrapa kali tukar ic sbb cip rosak).. jd ape jaminan yg biometrik ini berkesan n tidak dimanipulasikan sedangkan ic yg perlu diguna oleh ssorang kelak/hilang/ pr yg dpt ic(isu bru), ic polis vs ic biasa...?? ape sbb yg xmungkin biometrik boleh dimanipulasikan.

    BalasPadam
  18. 4. isu media bebas paling lawak didunia alasan yg diberikan.. bhahaha.. harakah, suara keadilan tu semua surat khabar parti, xkan nk crita pasal kerajaan.. mic, mca umno un ade risalah, medianya yg tersendiri.. jd ini bukan jwpn yg rasional.. n ini bukan lagi bgi betis nk peha, ini kes sptutnya dpt betis tp bgi tulang!.. kita berbicara tntg media cetak arus perdana yg spatutnya bebas.. jgn crita pasal kerajaan then hntam pasal pmbangkang 24 jam.. sbb tu semua org yg beli benci ape pmbangkang buat.. mcm korang.. yela, dah beli bharian, ckp pasal krajaan, utusan, metro, kosmo semua pasal kerajaan.. ade jumpe dlm surat khabar ini yg crite hari ini ahli prlimen pmbangkang bla bla bla turun padang bersama rakyat.. ade?? kenape perlu mcm tu skali media di malaysia?? duit duit.. hmm,, media elektronik pula.. pun ade ke crite pasal baik ahli pmbangkang buat.. cth hri ini dto sriu anwar berucap di mjlis bla bla bla smpana bulan puasa.. (ape2 yg baiklah)..ade? ni blik2, saiful! video seks! semua haram jadah yg fitnah belaka... sbb tu rakyat dh dimomok2kan siap2 kt semua tv pasal buruk pembangkang smpai semua nmpak pmbangkang buruk jer.. jd ape pun yg kerajaan buat kene bersyukur,, haha.. lawak2... bankrup malaysia.. lagi 1, ade ke yg nk cdangkan tvpas/tvselangor msuk televisyen??haha jgn harap.. sbb itu la akses media perlu bersih dn telus

    BalasPadam
  19. 5. kukuhkan institusi awam.... sbenarnya, byk lagi admin tk tau... hal ini berbangkit ats byk sbb..kalau rajin... crilah maklumat dekat web pmbangkang.. kalau nak laa. haha, then kalau jumpe sbbnya.. bidas sebabnya.. bru btol.. jgn bg alasan mudah org yg keje bawah kerajaan kompem la sokong krjaan.. xsedar n bla3.. hmm mudah3

    BalasPadam
  20. 6. rasuah... bila fariz ckp pasal " kerajaan rasuah, pmbangkang rasuah" adakah ini statement yg menafikan kerajaan berasuah (cth: war2 projek mega beberapa hari sblum pru/prk)... sogok itu, sogok ini... kita ckp pasal isu hntikan rasuah bukan sape yg buat rasuah... then selesai.. mudah sgt komen admin mv=cm ini... kita bukan menuntut kesempurnaan untuk tiada rashua lgsung.. sbb itu BERSIh cdagkan tuntutan hentikan rasuah ini kepada spr.. spr boleh kuatkuasakan contohnya projek2 kerajaan xboleh diumumkan spnjang tmpoh berkempen.. baru la adil benda ini buat semua pihak... jd bukan isu susah nk hapuskan rasuah.. tugas spr cdgkan benda ini supaya lebih adil.. lagi stu memang la allah taala yang akan menghakimi semua ini, namun sbgai hmbanya xkan kita nk berdiam diri dan melihat sahaja ape yg berlaku sbbnya mengharapkan allah yg menghakimi.. tidak akan berubah keadaan sesuatu kaum melainkan kaum itu yg sendiri berusaha untuk berubah.. wallahualam..

    BalasPadam
  21. 7. pasal politik kotor, check dalam forum antara ambiga n wan (timb spr) anjuran sinar harian hari itu... lihatlaa ape yg berlaku dari mula smpai akhir,.. perbincangan yg murni n semua harapkan tu pon terpaksa dihabiskan awal sbb ade org ATAS suruh stop.. polis beratus2 kawal.. padahalk perbincangn shje.. anda akan dapati segala bicara dato wan lawak2 belaka n tak releven.. tolong cari baru tahu sbb ape.. sye bukan xnk bagi link.. hari tu tgok live, hehe so tak tau ape link kt utubenye.. nnti dah jumpe share2 laye..
    tq

    BalasPadam
  22. 8. lain-lain isu, isu ngo ada 61/62 ngo... check la sndiri latar belakang ngo.. jgn la mudah sgt ckp dorang xclean,or xneutrall.... semua komen kesimpulan mudah... lagi satu tak terfikir ke KENAPA polis bagi makan time tu? apa sebab? pertama dlm sejarah? adekah dengan benda ini boleh menutup segala kesalahan tntg polis tendang, terajang, sepak.. smpai BERDARAH.. tuduh bwk pisau.. ade yg mati kene tikam time tu? difitnah jumpe bom parang jumpe sebelum prhimpunan.. ade yang mati kene bom time tu? risau kedai kene pecah.. ade yg kene pecah? gngu ketenteraman awam? ade rumah yg diceroboh? yg mati kene tear gas, yg cedera kene sepak dgn polis. patah kaki, tulang pipi.. bengkak, kene jahit.. isu hospital bla3... semua sape buat? BERSIH buat? kesimpulan mudah.. bukak komen saye sebelum ini.. tgok laa semua link yang saye bagi pasal polis tu.. jgn malas... ade ke polis luar buat semua ini.. mmg dorang xbagi makan (rasuah, hahaha, cara tutup kesalahan, hahaha) mcm kt malaysia.. tp mereke tak kejam blasah org yg xbersalah/.... nasihat saya bukak semua link kat sini.. tgok btol2 pasal polis!!!!!!!!!!!!

    http://danialgoh.blogspot.com/2011/07/buat-mr-fariz.html

    wallahualam... tq

    BalasPadam
  23. ...... sebagai seorang yg rasional dlm isu ini bersyukur tu tak sepatutnya timbul... kalau betul, xde sebab org nk benci, kalau salah takkan nk berdiam diri n bersyukur jela dgn ape yg berlaku.. jnji boleh hidup... hmmm, mudah2... sye tahu anda semua mmg smpai bile2 pun takkan menyokong perkara ini sbb dah slalu tgok media progov semata-mata.. satu je saye minta... seperti yg anda suka buat iaitu bersyukur.. bersyukurlah anda semua sbb kita msih ade lagi pembangkang yg kuat, sabar dgn sgala fitnah, bersungguh n komited dlm ape jua perkara.. byangkan kalau tiada yg membangkang, kerajaan kita akan menjadi lebih terukk.... wallahualam... slmt berpuasa.. salam mualaikum...

    BalasPadam
  24. asal tak boleh komen kat sini?? cubaan..

    BalasPadam
  25. tak boleh komen pnjg2 laa kat sini.. nnt aku buat sebuah post khas untuk menjawap...

    BalasPadam
  26. baik laa.. ini dia jawapan saya...

    http://fariziliofernando.blogspot.com/2011/08/khas-untuk-mr-adam.html

    BalasPadam
  27. mmg laa nok.. max 500 word je

    BalasPadam
  28. yg pasal nak update senarai nama org yang dah meninggal tu xde masalh fariz... coz org yang meninggal tu pun kene daftar kematian die oleh keluarga.. so xde mslh nk knl pasti yang masih hidup or meninggal.. hhihi.. tp lau yg lain tu sy xreti nk komen,... coz bkn org politik...
    tgk link nie... so SPR kne link dgn jbtn pndaftran ngra... baru systematic... so ayntime leh update...
    http://www.melaka.gov.my/bm/keluarga/158-kematian.html

    BalasPadam
  29. memang dah ada link di antara spr dan jpn tetapi bila org mati dia hanya dptkan rekod polis tu pun kalau ada yg report.. kalau org pendalaman tak report langsung.. dan sepatutnya lepas tu mereka laporkan kematian kat jpn baru jpn bleh updated nama dan hantar report di spr.. malangnya mereka terutama org kampung ni tak report sebab mereka tak tahu dan bagi mereka buat apa nak ssh payah pergi bandar nak report pasal kematian.. so tu laa ada problem sikit.. tapi perkara ni bleh di kurangkan.. cuma perlu mengambil masa.. bukan terus hentam dan buat perarakan.. part tu aku tak setuju.. kita kena faham tugas mereka bukan semudah air liur.. hehe

    BalasPadam
  30. oooo camtu... xtahu sgt proses2 nie... lau sabah srwak mmg ada byk mslh... tp smnjg nie xthu plk msh rmai yg xdftr...mgkin sbb xde kuatkuasa yg tgs sbb tu msyrkt ambil smbil lewa je... tmbh sistem pengurusan m'sia msh tdk terlalu systematic...so byk bnde xdpt di slsaikn dgn mudah... ala yg pntg plh yg tebaik.. hahahaha...

    BalasPadam
  31. bukan kat malaysia jer.. mana2 negara pun akan tetap hadapi mslh yg sme.. sistem ni tak sempurna.. macam kita manusia biasa... tu laa yg penting kita pilih yg terbaik.. yg ada kapasiti yg bagus.. bukan tgok kepada emosi dan kontroversi.. oh penat layan politik malaysia ni.. hehehe

    BalasPadam