10 NEGARA PALING BAHAYA UNTUK DILAWATI.

2:11 PG 2 Comments





Salam..


Pernahkah ada antara kita berangan-angan untuk ke negara-negara seperti IRAQ, COLOMBIA, SUDAN, SOMALIA, AFGHANISTAN, BRAZIL, ANTARTIKA, BURUNDI, AFRIKA SELATAN, DAN RUSIA :-

Dikatakan inilah 10 tempat paling mengerikan, menyeramkan, dan menakutkan di dunia. Kebanyakan diantaranya disebabkan oleh perang, pembunuhan, perompakan, penganiayaan, penculikan, dll. Selain itu juga kerana masalah suhu yang ekstrim yang tidak memungkinkan manusia untuk terus hidup.


1. Iraq

Entah masalah apa George Bush, Pele atau Chuck Norris mengatakan yang anda tidak akan pernah selamat di Iraq. Meskipun negara ini kaya dengan minyaknya, tetapi Iraq adalah negara yang hancur dimana identitinya dengan kekerasan, keputusasaan dan kebingungan. Sejak 2003, Amerika Syarikat sudah menduduki Iraq dan menyebabkan perang saudara yang meminta korban lebih dari 650,000 penduduk.

Al-Qaeda, pemberontak Sunni, angkatan perang keamanan Shiite, pemberontak Kurdish, tentera Amerika, tentera Turki dan penjahat jenayah dilibatkan dengan kekerasan yang sayangnya tidak akan meredakan dengan tiap saat. periuk api yang diimprovisasi/ Improvised Explosive Devices (IEDs), Explosively Formed Penetrators (EFPs) dan kawasan periuk api adalah ancaman terus-menerus, seperti pesawat pengebom yang juga sudah membunuh ribuan orang.

Penculikan dan pembunuhan kerap dilaporkan. Sejak 2003, 2 juta orang Iraq sudah melarikan diri ke negara tetangga dan 1.9 juta lainnya tetap tinggal di Iraq dengan terusir dari rumah mereka. Uranium yang dihabiskan yang dipakai sebagai putaran untuk menembus baju baja akan meracuni penduduk tempatan Iraq. Sungguh, inilah neraka di bumi bagi mereka yang cintakan keamanan.

2. Colombia

Penculikan adalah masalah utama di Colombia. Sedikitnya telah terjadi 2338 kes penculikan di Colombia pada tahun 1998. Dan 138 orang di antaranya telah dibunuh oleh para penculiknya. Menempati peringkat 4 dunia sebagai “negara pembunuh” dengan total pembunuhan mencapai 696,800 kes pada tahun 2006. Target utama para pembunuh adalah para wargakota,ribuan dari mereka terbunuh setiap tahunnya. Dan tentu saja, siapa yang dapat melupakan kokain?

Colombia memastikan 75% persediaan kokain dunia dan terima kasih untuk Pablo Escobar dan Cali Cartel, kelompok-kelompok paramiliter yang sudah memerangi pemerintah dalam konflik berdarah dengan tanpa akhir. Di 2005, 5 orang misionaris Katolik dibunuh, turun dari 9 pada tahun 1999. Pantai indah dan gunung terjal di Colombia seharusnya menjadikannya syurga bagi warganya, tetapi mungkin tempat ini juga akan menjadi tempat yang paling berbahaya untuk dikunjungi.

3. Sudan

Keputusasaan, kematian dan perosakan ialah “simbol” dari negara Sudan. Terrorisme adalah masalah utama bangsa ini, yang sudah dikuasai oleh rejim militan Islamiah sejak kemerdekaannya. Beberapa pembunuh terkenal dunia telah menjejakkan kakinya di Sudan. Mereka melakukan aksinya dengan mengebom kereta, peluncuran roket. Kekerasan banyak terjadi di daerah Darfur di antara militer pemback-up pemerintah, tentera pemerintah dan kelompok-kelompok pemberontak lokal. Sudan juga telah menyebabkan perang terbuka dengan Cad yang berkaitan dengan konflik Darfur.

Sejak 2003, 230,000 orang penduduk Sudan sudah melarikan diri ke Cad timur dari Darfur. Lebih dari dua juta orang tewas dalam 2 perang saudara yang terjadi selama 50 tahun terakhir. Dengan kondisi gurunnya yang suram, Sudan adalah salah satu tempat yang paling hodoh di planet ini.

4. Somalia

Somalia adalah negara yang pemerintahannya gagal akibat dari anarkinya, korupsi, kekurangan pemerintah, dan kelaparan. Para pelancong diingatkan agar tidak memasuki Somalia, yang menyatakan diri nya “Republik Merdeka Somaliland” atau berlayar dekat “Tanduk Afrika”. Bajak laut mengawasi perairan ini yang diperlengkapi dengan AK-47 dan akan merampas barang2 dan menahan anda untuk dijadikan tebusan.

Perkelahian antara suku sudah meminta ribuan jiwa di sebelah utara Somalia. Sedangkan di ibu kota, Mogadishu diperebutkan oleh banyak suku dan pemimpin perang. Etiopia pernah menyerang tentara Islami di Somalia pada akhir 2006, dan menyebabkan ratusan korban tewas dan ribuan korban kebuluran. Jika anda benar-benar terpaksa ke daerah ini, pastikanlah insuran anda masih aktif.

5. Afghanistan

Negara ini selama ratusan tahun, menjadi salah satu wilayah di dunia yang paling strategis dan diperebutkan oleh banyak pihak. Padahal negara ini termasuk negara yang miskin, sulit berkembang, dan memiliki keadaan ekonomi dan politik yang tidak stabil. Pada waktu Uni Soviet menguasa daerah ini, Pasukan Merah Rusia menanam lebih dari 12 juta periuk api di Afghanistan. Ratusan orang tewas, tercapik-capik, dan lumpuh akibat ledakan periuk api yang dipasang. Setelah Uni Soviet dijatuhkan Taliban, Taliban menyatakan kaum wanita dilarang dari bekerja dan melanjutkan pelajaran ke universiti.

Pada 2001, Amerika Syarikat menggulingkan Taliban. Tetapi persaingan suku dan penggunaan ubat-ubatan terlarang yang meluas menggambarkan kekerasan sudah menyebabkan negara ini menjadi tidak stabil. Pengebom berani mati adalah ancaman terus-menerus, dan tak seorang pun di Afghanistan selamat. Serangan bunuh diri yang paling dashyat terjadi di daerah Baghlan pada November 2007, yang menewaskan lebih dari 70 orang. Selain itu, Afganistan juga termasuk pengedar ganja dan candu terbesar di dunia.

6. Antartika

Pembunuhan, perkosaan dan kejadian rompakan mungkin tidak menjadi masalah besar di bahagian dunia ini, lain halnya dengan keadaan alam di sini. Antartika adalah rumah untuk beberapa keadaan cuaca ekstrim, dengan air raksa yang turun secara teratur di bawah -60 darjah Celcius (-100F) dan angin yang bertiup lebih dari 100km per jam. Jika anda telanjang di cuaca ini selama lebih dari sejam, anda sudah pasti akan mati. Antartika tidak mempunyai Hospital, tak ada makanan untuk dimakan dan jika anda hilang, tak ada banyak harapan. Tetapi setidaknya ada satu kedai McDonalds di Scott Base jika anda berhasil menemukannya.

7. Burundi

Disini memang kecil, tapi negara miskin yang padat penduduknya ini mempunyai masalah yang sangat besar. Perang saudara antara suku Hutus dan suku Tutsis mencerai-beraikan bangsa ini antara tahun 1993 sampai tahun 2006. Gencatan senjatapun dilancarkan namun kebanyakan penghantaran makanan kurang dilaksanakan. Pembunuhan dan kekacauan masalah bersaing dengan masalah lingkungan merupakan sakit kepala yang paling besar bagi orang Burundi.

Daftar pemimpin yang dibunuh ekstensif, dan kontrol bangsa sudah sering berpindah tangan sejak 50 tahun terakhir. Kejahatan yang dilakukan dengan mengembara mengeronyok dan anak-anak kecil sudah bersenjata adalah ancaman bagi pengunjung. Pencurian kereta dan penculikan mengintai setiap saat, oleh sebab itu anda dinasihatkan tidak menghentikan kereta untuk membeli cenderamata. Apabila anda dilukai atau dicederai di Burundi, anda mungkin perlu menguasai teknik perubatan, kerana kebanyakan klinik umum disana tidak memiliki sumber daya yang cukup untuk membantu anda.

8. Afrika Selatan

Negara ini pernah disebut sebagai “Ibukota pemerkosaan di dunia”. Walaupun kes perkosaan sudah nampak cenderung menurun ke angka 113,700 pada 2004, tapi kembali naik pada 2005 sampai ke angka 118,300 kes. Statistik lain untuk Afrika Selatan menunjukkan terdapat kes pembunuhan yang tinggi. Tuan rumah World Cup 2010 ini berada terus-menerus di daftar 5 teratas sebagai negara yang paling tinggi kes pembunuhannya.

Kebanyakan terjadi di daerah penduduk miskin. Bertani di Afrika Selatan sudah menjadi salah satu kerjaya yang paling berbahaya. Jumlah pembunuhan bagi para petani adalah 313,000. Dan di mana pun, seks adalah sangat berbahaya di Afrika Selatan, di mana lebih dari 10 juta orang mengidap virus HIV.

9. Brazil

Apabila anda ingin melancong ke Brazil, apa yang menjadi persoalan, apakah anda akan dirompak, tapi masalahnya hanya waktu ! masalah sosial masih terus meningkat di samping kekayaan luar biasa di negara yang sedang memiliki pertumbuhan ekonomi yang terus melonjak ini. Tetapi dengan kemakmuran yang meningkat, masalah sosial juga turut melonjak. Masalah sosial di jalan-jalan terus bermaharajalela di bahagian-bahagian Rio de Janeiro dan Sao Paolo, mereka membawa pecahan botol untuk dipukul ke leher anda kerana rantai leher yang anda pakai. Insiden “penculikan cepat” berkembang di kota-kota besar. Mereka memaksa mangsa untuk menambil wang di ATM untuk tebusan. Apabila mangsa tidak dapat membayar, mereka akan menelefon orang tua atau keluarga mereka di rumah.

Selain kejahatan di jalan-jalan, kelompok-kelompok penjahat berorganisasi ini akan memerangi polis dan pejabat umum lainnya yang tak dapat disogok. Kejadian rusuhan di penjara secara brutal semakin menjadi-jadi, ubat-ubatan terlarang dan narco-terorisme menghantui penduduk.Dan jika anda selamat dalam seluruh bencana itu, ikan piranha pula sedang menunggu anda untuk meratah seluruh daging-daging anda hingga tinggal tulang temulang di sungai-sungai yang mengalir dinegara itu.

10. Rusia

Di Rusia, ada lebih banyak gangster daripada polis. Dianggarkan di Rusia ada seorang Orang Rusia dibunuh setiap 18 minit, dan rata-rata terjadi 84 kes pembunuhan sehari dari total jumlah penduduk sebanyak 143 juta jiwa. Pusat jenayah Rusia berada di Republik Chechnya, daerah dalam Rusia tepatnya sebelah utara Georgia. Pelacuran, perdagangan narkoba, dan rumah makan bawah tanah secara arbitrer dikuasai oleh orang Chechnya.

Orang asing diculik lebih kerap kerana tebusan yang lebih tinggi. Antara jenayah lainnya adalah : pencurian dompet, kamera, wang dan serangan secara fizikal. Dari negara Super-Power sampai negara dunia ketiga tertanya-tanya apakah komunisme benar-benar menjadi ubat untuk Rusia.


Sumber dari :- Nelson Network.

*************************************************************************

P/S : Ngeri nya...!! Syukur Alhamdullilahlah kita duduk di negara yang aman  dan membangun ini.. apa yang aku dapat belajar kat sini kebanyakkan negara menjadi hancur dan berbahaya jika ada perbalahan di antara kaum atau bangsa..!! Jadi selaku negara berbilang BANGSA kita perlu laa bersatu.. malahan bangsa kita juga perlu bersatu kalau kita berpecah natijahnya amat teruk. selain itu, kebijaksanaan pemimpin juga perlu diutamakan.. kalau pemimpin hanya mementingkan pangkat dan sibuk manjatuhkan orang lain.. maka nascaya negara kita juga akan hancur dan jadi macam mereka.. Cukup laa segala demonstrasi jangan buat lagi sebab demonstrasi juga boleh menjadi salah satu punca menjatuhkan negara ke lembah kegelapan.. doakanlah Malaysia sentiasa maju dan Aman  ..AMIN...

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

2 ulasan:

  1. Kalau Olimpik kat Rio de Janeiro yang akan diadakan pada tahun 2016,adakah ianya selamat ke untuk atlet yang berada di Olimpik di Rio de Janeiro pada tahun 2016? Adakah atlet akan selamat semasa Olimpik Rio de Janeiro pada tahun 2016? Kita akan tunggu 4 tahun lagi.

    BalasPadam
  2. Bagi pelancung,,MESIR termasuk dalam negara bahaya..penduduk yang ganas paksaan kepada pelancung terutamanya..penipuan..peras ugut..rompakan barangan,,
    menjadikan mesir negara paling kolot pernah aku lawati..DAN AKU RASAI SENDIRI

    BalasPadam