BAHAYA KASUT BERTUMIT TINGGI..!!

9:05 PG 3 Comments

nak baca artikel gambar ni lebih jelas.. save as dan zoom laa kat laptop korang :P

Aku kadang-kadang pelik bila melihat kasut bertumit tinggi perempuan.. macam-macam gaya ada... kalau lagi tinggi lagi dorang suka.. dulu masa aku kerja promoter jaga handbag kat Jusco AU2 kaunter aku bersebelahan dengan bahagian kasut perempuan.. jadi aku gan kawan2 tempat kerja adalah buat kajian sikit.. kami ambil pembaris panjang dan ukur kasut tumit tinggi nak cari berapakah ketinggian kasut yang paling tinggi...  and guest what kasut Bonia lah yang paling tinggi dengan ketinggian setinggi 9cm...WAH..!! SERIUS NI.. tapi kasut tu mcm ala-ala wadges laa.. aku pun tak faham mcm mana.. hehehehe

Ok abis sessi cite pasal aku.. info tentang benda ni sebenarnya kasut bertumit tinggi ini sangat berbahaya sebab dia boleh menyebabkan masalah kesihatan bukan sahaja kepada kaki iaitu malah kepada seluruh bahagian badan seperti punggung sebab kasut tumit tinggi ini menolak bahagian punggung sehingga spina terkeluar daripada kedudukan asalnya.

Ditambah lagi jika memakai kasut bertumit tinggi terlalu lama akan menyebabkan kencing tidak lawas, masalah tulang belakang, masalah tulang pinggul dan juga penyakit kepada rahang leher dan kepala...!!!

Jadi bukan sedikit sahaja keburukannya tapi BANYAK...!!!!!!!!!!!!!

Yang lebih mengejutkan, satu kajian yang telah dibuat mendapati memakai kasut bertumit tinggi akan menyebabkan seorang wanita menolak buah dadanya kehadapan dan menolak punggungnya kebelakang.. dalam erti kata lain MENDEDAHKAN AURAT WANITA KEPADA UMUM DENGAN LEBIH NYATA.. Astaufiruallah al azim....

Firman Allah s.w.t. dalam Surah An-Nur, ayat 31 bermaksud; 

“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.” 

Yang ni aku tak sure.. but bahagian firman Allah Taala yang aku highlight ni aku pernah tanya ustaz aku dan ustaz kata pada zaman dahulu dan sekarang pun ada juga wanita yang suka memakai gelang kaki sehingga berbunyi-bunyi untuk menarik perhatian lelaki kepada perhiasan mereka... cuma aku rasa ayat ini juga boleh digunakan  kepada kasut tumit tinggi sebab kalau pakai kasut bertumit tinggi kebanyakkan perempuan suka menghentak kaki sehingga berbunyi untuk mengambil perhatian semua orang.. Allahualam... (kalau aku salah sila perbetulkan..)

sesungguhnya jauhilah diri anda dari sebarang kesusahan.. jika tidak kita yang akan bertindak kejam kepada diri sendiri... AstaufiruaAllah Al azim...

sumber:SAYA BENCI ORANG BUANG BAYI

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

3 ulasan:

  1. blh tahu dari mana dpt pix info tuh?

    BalasPadam
  2. saya ada letak sumber kat bawah entri.. dari FB page... and ada juga beberapa info yg sye buat hasil pemerhatian and tye ustaz.. =)

    BalasPadam