10 Negara Terkaya di Dunia

8:57 PG 4 Comments

Mesti rasa bersyukurkan kalau dapat tinggal di NEGARA YANG KAYA DAN MEWAH... semua orang mampu membeli apa yang dia mahu dan hidup dalam keadaan senang lenang tanpa ada masalah dalam kewangan.. kiranya nak campak duit kat mana-mana pun orang tak kisah... CEWAH..!! OVER PLAK KAN.. hehehe...

JADI... hari ni aku nak berkongsi maklumat mengenai 10 NEGARA TERKAYA DIDUNIA yang pasti menjadi idaman kita semua... huhu...

Baru-bari ni majalah Forbes telah menyatakan 10 negara terkaya di dunia. Forbes memeringkat negara tersebut berdasarkan perhitungan PDB perkapita dari Dana Moneter Internasional (International Monetary Fund/IMF).

Untuk membuat peringkat negara-negara terkaya di dunia, Forbes melihat pada PDB per kapita yang disesuaikan dengan daya beli bagi 182 negara(termasuk Malaysia taw.. huh).

“Hal ini, pada dasarnya, satu-satunya cara kita harus membandingkan PDB antara negara,” ucap Gian Luca Clementi, Profesor Ekonomi di Universitas New York kepada Forbes seperti dikutip Jumaat (2/3/2012).. (BOLEH CAYA KER KAJIAN DORANG NI.??? -___- layan jer laa.. hehe.. kalau aku buat kajian lagi tak leh caya.. huhu)

Berikut Peringkat 10 negara terkaya di dunia :

1. Qatar

Jika kekayaan adalah kekuatan, maka orang-orang Qatar mempunyai beberapa otot yang harus serius dilenturkan. Berlokasi di Teluk Persia Emirat dengan 1,7 juta warga ini, Qatar tercatat sebagai negara terkaya di dunia.

Qatar harus berterima kasih kepada harga minyak yang melambung tinggi dan besarnya cadangan gas alam yang mereka miliki. Dengan menyesuaikan daya beli, Qatar mencatat produk domestik brutal per kapita diperkirakan lebih dari US$ 88.000 untuk tahun 2010.

Qatar mempunyai cadangan gas alam terbesar ke-3 di dunia, dan sebagian besar sudah dilaburkan dalam infrastruktur.

2. Luxemburg

Tangga ke-2 adalah Luxembourg sang “ikan kecil perkasa”. Dengan daya beli PDB per kapita diatas US$ 81.000. Negara dengan warga yang hanya mencapai setengah juta ini menjadi pusat kewangan di peringkat kedua abad ke-20. Sebagian berkat kerahsiaan hukum perbankkan yang sangat ketat dengan reputasi atas “syurganya pajak”.

3. Singapura

Diikuti oleh Singapura di nomor 3 yang negaranya digerakkan oleh sektor teknologi, manufacture dan financial. Pendapatan per kapita masyarakatnya sebesar hampir US$ 56.700.

4. Norwegia

Di Norwegia mendapat tempat ke-4, jumlah pendapatan dari minyak bumi yang sebagian besarnya adalah hasil eksport dan merupakan sumber utama bagi negara ini. Disesuaikan PDB per kapita, Norwegia mencatat PDB per kapita yang hampir mencapai US$ 52,000. Negara tersebut juga merupakan salah satu negara eksport gas terbesar.

5. Brunei

Sementara itu, Brunei yang terletak di Pulau kalimantan, menuai manfaat dari minyak bumi dan ladang gas alam yang sangat luas dan masuk di peringkat ke-5. PDB per kapita-nya lebih dari US$48,000.

6. Uni Emirat Arab

Salah satu negara penghasil minyak terbesar ini menempati posisi ke-6 sebagai negara terkaya di dunia. Forbes memilih Uni Emirat Arab karena memiliki PDB per kapita yang mencapai US$ 47.439

7. Amerika Serikat

Salah satu negara terbesar di dunia ini menempati posisi ke-7 negara terkaya. Negara yang dipimpin Presiden Barrack Obama ini memiliki PDB per kapita yang mencapai US$ 46.860.. (YANG NI BOLEH PERCAYA KER?? HUTANG PUNYA BANYAK?? hehehe.... )

8. Hong Kong

Negara yang memiliki 3 pulau ini terkenal dengan bandar udara yang cukup modern. Forbes menempatkan Hong Kong di posisi ke-8 dengan PDB per kapita yang mencapai US$ 45.944

9. Swiss

Swiss merupakan negara Eropah tengah yang bersempadan dengan Jerman, Perancis, Italia dan Austria. Forbes menempatkan Swiss di posisi ke-9 dengan memiliki PDB per kapita yang mencapai US$ 41.950

10. Belanda

Negara kincir angin ini memiliki PDB per kapita yang mencapai US$ 40.973. Belanda menempati posisi ke 10 negara terkaya di dunia.

MACAM MANA..??? best kan...???

Tapi petik balik kata-kata ibu aku sebentar tadi... "APA GUNA KALAU KAYA DAN TERKENAL TAPI ORANG BENCI..!" so biarlah mereka menjadi negara kaya dan kita kekal keserhanaan kita dalam kehidupan.. namun ia tidak bermakna kita ni kena malas berusaha.. usaha untuk jadi kaya dan berjaya itu AMAT PERLU.. tetapi biarlah hidup bersederhana dan tidak melampaui batas sehingga orang benci... seperti mana yang disarankan Islam...

OK... JANGAN LUPA KLIK IKLAN.. AKU PUN NAK KAYA GAK... WAHAHAHAHHA...!!!!

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

4 ulasan:

  1. thnkx 4 the info... =)
    Malaysia sampai tak tahap kaya lagi~~

    BalasPadam
  2. brunei terletak d Pulau Borneo laa,bukan pulau kalimantan :)

    BalasPadam
  3. malaysia...kroni je yg kaye..

    BalasPadam