Adab-Adab Masuk Ke Tandas Menurut Islam

10:44 PG 0 Comments


Adab-Adab Masuk Ke Tandas Menurut Islam
1. Masuk tandas dengan kaki kiri terlebih dahulu – Tandas merupakan satu tempat yang dianggap kurang bersih, kotor dan dikatakan sering menjadi tempat ‘kediaman’ syaitan. Menurut Islam, tempat yang dimuliakan sepert masjid, surau atau rumah hendaklah didahulukan dengan langkah kanan dan begitu juga sebaliknya.
2. Dilarang membawa masuk atau menyebut sebarang benda yang mengandungi tulisan kalimah ‘Allah’ dan ‘Rasulullah SAW’, atau yang berunsur sepertinya ke dalam tandas.
3. Berdoa ketika hendak masuk ke tandas dan bukan membaca doa – Ramai yang keliru antara berdoa dan membaca doa. Berdoa membawa erti kita memohon sesuatu dari Allah manakala membaca doa ialah sekadar seperti kita membaca buku sahaja. Berdoalah “Ya Allah, aku mohon jauhkanlah diriku dari syaitan jantan dan betina (di dalam tandas)”.
4. Bertinggung dengan memberatkan sebelah kiri ketika qadha hajat – Sunnah Rasulullah SAW mengajar umatnya begitu di mana ia mampu memudahkan proses pembuangan hajat tersebut.
5. Beristinjak atau membersihkan “qubul” (bahagian depan) atau “dubur” bahagian belakang setelah selesai tunai hajat. – bersihkan sebersih-bersihnya.
6. Sekiranya masuk ke tandas untuk mandi, pastikan pakai kain basahan yang menutup aurat dan jangan berbogel – Jaga aurat kita walaupun di dalam tandas. Allah itu Maha Melihat dan kita wajar malu kepada Maha Pencipta serta menjaga aurat kita dari penglihatan makhluk halus seperti malaikat dan sebagainya.
7. Pastikan tandas dalam keadaan bersih sebelum keluar – Islam itu adalah agama yang mementingkan kebersihan. Justeru, umat Islam dianjurkan menjaga kebersihan meskipun ia hanyalah sekadar tandas.
8. Berdoa ketika keluar tandas – Sebutlah “Ghufraanak” atau ‘Ya Allah, ampunkanlah aku’. Mengapa? Sentiasa mohon keampunan dari Allah SWT itu adalah satu amalan yang baik terutamanya selepas keluar dari tempat yang dianggap kotor dan menjadi kegemaran syaitan. Apatah lagi kita terpaksa meninggalkan kalimah ‘Allah’ dan RasulNya ketika masuk ke tandas dan manalah tahu kita ada membuat kesalahan ketika berada di dalam tandas.
kredit: ZAMZUKHAIRI NOORDIN

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

0 ulasan: