AYAM OH AYAM..!!

1:36 PG 3 Comments

AKU:Along apa kata kita pergi potong rambut hari ni.. tak per biar PAIZ belanja..
ALONG: Paiz nak belanja?? ok Jom...
(tiba-tiba adik aku pun datang...)
ADIK PEREMPUAN: Nak potong rambut jugalah.. cadang nak potong hari sabtu cakap ada promotion raya tapi tak pelah mari kita pergi sekali....

SETELAH KAMI BERSEPAKAT NAK KELUAR.. TIBA-TIBA IBU AKU JERIT..!!!

JANGAN LUPA BELIKAN IBU AYAM A1
BELIKAN CILI, SANTAN, AIS bla bla bla.......
(biasalah tu.. bila time orang nak keluar jer macam2 ibu order.. hehe)

SEBELUM PERGI POTONG RAMBUT BANYAK BENDA KAMI KENA BUAT DAHULU... Seorang nak pergi pos surat, aku nak pergi keluarkan duit dan bayar broadband, adik aku pula nak keluarkan duit kat BSN dia tak ada kad jadi kena tunggulah dia beratur lebih kurang 30 minit..!!!

DALAM MASA YANG SAMA HUJAN PLAK TURUN  DENGAN LEBAT..!!!


Mandi hujan macam gambar ni laa kami dibuatnya... Selepas selesai semua adik aku kata kita kena ambil saudara kami dekat kolej dia dulu sebab dia ni belajar salun rambut-rambut ni.. jadi dia tahu dekat mana tempat yang murah dan bagus...!!

Sebelum ambil saudara aku tu.. kami kena ambil kakak dia balik dari kerja dekat KEDAI KEK BAKERI RIA..(kelakar plak namanya).. Dia masuk2 jer  satu kereta terus bau COKELAT..!!


Kenapa kau bawa bau COKELAT jer ker?? MANA KEKNYA??? (jerit aku..) dia kata bos dia kedekut.. kalau tak dah lama dia bawa kek untuk kamu.. uuu.. kempunan aku di bulan ramadhan ni...

Bila ambil adik saudara aku tu pun.. kami terus bergerak ke destinasi POTONG RAMBUT....

JALAN PUNYA JALAN,JALAN PUNYA JALAN,JALAN PUNYA JALAN,JALAN PUNYA JALAN,JALAN PUNYA JALAN,JALAN PUNYA JALAN,JALAN PUNYA JALAN,JALAN PUNYA JALAN,JALAN PUNYA JALAN,...(baca laa korang sampai pusing kepala... hehe)


KAMI SESAT.... akhirnya kami pun berjaya sampai ke tempat yang ingin dituju... MURAH.. SATU ORANG POTONG RAMBUT RM10 (yang dia tulis kat advertisement dialah.. lepas aku habis potong rambut jer dia CAJ RM 12.. tattt)

Aku tanyalah apasal naik harga.. dia kata hari raya maa jadi harga naik sikit sahaja.. aku pun hari raya ker hari lain ker potong sama jer.. cina tu terus sentap.. hehehe....

Mula-mula cadangannya kami bertiga jer nak potong rambut sekali adik saudara aku dan kakak dia pun nak potong sekali.. apa daa...!! sementara menunggu mereka memotong rambut dengan lama.. aku dan adik aku pun pergi meyerang BAZAAR RAMADHAN yang berdekat beli kuih dan air... 

Aku: Kak Kuih ni berapa?
Kakak: Lima potong RM2.. boleh campur...
(ada lima jenis kuih.. aku tak tahu mana satu yang sedap.. emmm)
Aku:kalau macam tu saya ambil semua satulah.. hehehe(senang rasa semua)
Kakak: oh nak rasa semua.. baguslah.... (dia pun mengambil setiap potong kuih tu.. sampai kuih terakhir potongannya agak kecil)
Aku: laaa kak kenapa potongan yang last tu kecil.. dahlah tu yang paling sedap..(selamba jer aku complaint adik aku dah cubit2.. hehehe)
Kakak: tak per bahagian ni akak bagi  dua..(maka kami dapat satu kuih free.. wahaha... lain kali complaint jer nanti dapat lebih.. hehehe JAHAT YER AKU..!!)

TUNGGU PUNYA TUNGGU...(biasalah perempuan potong rambut macam tunggu rambut tumbuh.. hehe..)

Masa itu jam sudah menunjukkkan pukul 6.00 petang.. Hish cepat yer masa berlalu.. dah tak beli lagi apa yang ibu nak.. DAN DAN time tu jugak kakak aku telefon dia kata tolong ambil dia dah balik kerja kat LRT..

Dengan pantas kami pun menuju ke kereta.. LEMBAB LAA KORANG NI JALAN.. marah aku kepada adik perempuan aku, anak perempuan jiran kami dan dua saudara aku serta abang aku.. maka dengan yakin aku pun terus jalan laju ke hadapan... SEKALI...


AKU PELIK.. mana kereta ni??? sekali aku pandang kat belakang mereka semua dan masuk kereta kat belakang aku... RUPANYA AKU TERLAJAK..!!! wahaha.. mereka semua gelakkan aku.. FINE..!! lepas ni tak nak confident lagi.. hehehe...

SELEPAS MENGAMBIL KAKAK AKU... kereta terus penuh macam sardin.. bayangkan kat belakang ada 5 orang perempuan.. kemudian aku dudud depan(aku selesa.. wahaha padan muka) dan abang aku drive....

Jam dah menunjukkan pukul 6.30PM.. ibu aku call....

IBU: Dah beli ke ayam dan apa yang ibu nak???
AKU: eerrrkk... 
IBU: Tak sempatlah tu.. bukan nak beli awal-awal.. bla bla bla bla...!! (membebel marah)

Sebabkan tak nak ibu aku kecewa aku dan adik aku pun tetap nak pergi beli Ayam walaupun abang aku mengamuk dia kata nak pergi tempat beli ayam tu JEM....!!!!


SELEPAS PUAS BERTIKAM LIDAH.. AKHIRNYA ABANG AKU PUN MENGALAH.. hehe.. degil betul abang aku ni... 

Masa mula-mula kami  nak pergi ke kedai runcit dulu agak JEM laa.. abang aku dah mula bengang dia kata kalau tak sempat berbuka kenalah aku.. aku kata RELAKSS.. KITA PASTI SEMPAT.. SEKARANG DAH PUKUL 6.45 KITA HANYA AMBIL MASA 30 MINIT JER.. SO SAMPAI DALAM PUKUL 7.15 MESTI SEMPAT BERBUKA KAT RUMAH, MASA ITU ADA KALAU KITA PANDAI MENGUNAKANNYA...(propa giler ayat aku.. ehehhe)

Selepas pergi kedai runcit tu tak ada cili... adik aku plak beli COKELAT... tiada kaitan betul.. membazir masa.. kemudian kami pun pergi ke kedai ayam A1...


Berlari aku menuju ke kedai ni tu... pekerja kedai tu nampak aku dari jauh berlari ke arah dia.. Belum masuk kedai lagi aku dah jerit kat abang tu... BANG AYAM ADA???? dia jawab.. ADA SEEOKOR JE LAGI MEMANG KHAS UNTUK ADIK LA NI?? gelak dia.. hehe.. dengan selamba dan spontan aku pun jawab dengan berlagaknya...

"SAYA DAH TAHU DAH AYAM TU UNTUK SAYA"
hehehe....

Dalam beberapa saat lepas aku dah order ada orang datang.. "AYAM ADA LAGI TAK??".. pekerja tu jawab "BARU JER ABIS BANG," aku pula muka bangga.. hehehe.... adik aku gelak jer.. kesian orang tu balik dengan hamba.. AYAM INI MILIK BETA..!! wahahaha!!

Kemudian kami pergi ke kedai runcit lain.. sebelum keluar kereta aku cakap.. Misi kita ada dalam 10 minit jer.. AYUH..!! terus keluar kereta macam nak pergi berperang.. hehee.. (kalau ada gimik slow motion mesti best cara kami keluar kereta.. wahahah..)

Dalam masa yang sama kakak aku yang duduk dalam kereta entah macam mana dia mengurat dengan pandangan mata dia.. tiba-tiba ada orang jual Air kat depan kami parking kereta bagi dia air PERCUMA SATU BEKAS.. hehehe... 

Nasib baik ada semua yang ibu aku nak.. Lalu kami pun balik dengan kelam-kabut.... sampai-sampai jer  kat rumah jam menunjukkan pukul.....

wahahahah..!!! I TOLD YOU BRO..!! heehhee... MAK AKU TERSENYUM PUAS.. SEMUANYA COMPLETE.....!!!

MORAL VALUE DISINI IALAH..!!

MASA ITU EMAS...!!
hehehe...

p/s: rambut aku dah pendek kembali setelah 5 bulan tak potong.. hehee... 

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

3 ulasan: