KHAS UNTUK MR. ADAM

5:12 PTG 34 Comments

Post ini bukan nak bergaduh.. hanya untuk menjelaskan sedikit kesulitan yang sedang dialami oleh rakan baik saya.. iaitu MR Adam.. (jangan gaduh2 yek.. peace)

Untuk pengetahuan semua.. sebenarnya Mr Adam telah memberi komen yang panjang lebar kepada hasil tulisan post aku yang sebelum ini iaitu.. PROPAGANDA DAN JAWAPAN UNTUK TUNTUTAN BERSIH.

Baik tanpa membuang masa biarlah saya jawap dengan rendah diri disini.. sebenarnya nak balas kat bahagian komen.. malangnya tak boleh komen panjang2.. hehe...



SOALAN PERTAMA...

sbb ape sy kte lawak?

1."kite kne ingat spr ad btas tugasnya"3x, xble buang nme suke2 hati la, org kampung & pedalaman xlapor pd jpn la (sbb xde ilmu). jdi bermakna dgn smua alasan ini, spr hnye kene diam? redha? sbb masalah ini xkan bole selesai! mcm tu? spr suruhanjaya ok! xkan bagi alasan mcm ni jer. then tindakan? owh, mknenya biar jela pengundi yg dah kompem2 mati beratus tahun tu dlm dftar pemilih smpi ada laporan dari anak cucu cicitnya. kenyataan yg sma sering dikeluarkan iaitu xde kuasa2 xde kuasa, jadi spr suruhanjaya yg xberkuasa? hnye mmpu beralasan tnpa boleh selesaikan mslh ini. tk boleh laa mcm ni, sbbtula spr perlu bertindak dlm ape jua cara sekalipun. cdgkan la dkt kerajaan/jpn.... xkan nk biar org mati bersarang dekat dlm dftar pemilih. or nk tunggu org kmpung blaja buat laporan.. or nk tunggu bilanagn yg mati lagi byk dri yg hidup sbb nk tunggu lapran... or spr bia jela ape pun yg berlaku, sbb xde kuasa. hmm, analogi mudah, kalau ade plajar brgaduh diluar kwsan skolah, pihak skolah akn berdiam diri atau bertindak demi kebaikan semua kalau tahu mslh ini?? lagi 1, soal hari ini bersihkan, esok 2,3 org mati lagi spatutnya tak timbul.... sbb, pokok utama ialah org yg dah lama n kompem dah mati, smpai bila nk disemadikan name nya dlm dftar pemilih?? lgi stu benda lawak, isu name same, analogi fariz psl kwnnya tu xreleven langsung n tak sesuai dlm situasi ini sbb mslahnya skrg name sme n ic pun same!! ade ke kt malaysia nmbor 4 yg terakhir dlm ic ade yg sme?? hmm.. wallahualam

JAWAPAN SAYA...

wahai saudara ku adam danial....

pertama...
negara kita ini ialah sebuah negara yg berperlembagaan.. seharusnya kita tak boleh menuntut sesuatu badan untuk mengikut kehendak kita selagi kita rasa perkara itu betul.. cuba anda letakkan diri anda sebagai SPR.. bukan hanya membidas tapi berfikir dengan kritis.. bagaimana anda ingin meningkatkan tahap kesedaran rakyat untuk melaporkan kepada jpn dan sekaligus spr bila ada kematian...??

bukan dengan senang terus menunding jari kat spr.. kata spr redha jer..?? tak buat apa2..?? abis anda rasa apa spr patut buat?? tanya balik diri sendiri atau kalau boleh tanya kat ambiga apa langkah alternatif yang dia ada untuk sedarkan semua rakyat buat laporan kalau ada kematian...?? takkan nak suruh spr berkempen "hari melaporkan kematian keluarga" kat kampung2 suruh org kampung laporkan kematian etc etc...

anda tak fikir pula perkara tu lagi melucukan.. banyak lagi kerja utama yang perlu difokuskan selain meningkatkan kesedaran sivik masyarakat yang sememangnya kat mana-mana negara pun menghadapi masalah yang sama...

cth fakta kes(tak ckp atas angin):

pada Oktober tahun lalu, Pendaftar Pemilih (ROE) di New Zealand mengeluarkan 306 nama daripada senarai pengundi yang dikesan tidak mendiami alamat yang dinyatakan dalam borang pendaftaran. Di Auckland, ROE menyiasat 90 pengundi yang dikesan menetap di dua kediaman di Pembroke St dan Puhinui Rd.

Di Venezuela, Majlis Pendaftar Pemilih Nasional dimaklumkan mengenai kewujudan 39,000 pengundi berusia 100 tahun dan ke atas. Di Sepanyol, Biro Bancian Pemilih menerima aduan berhubung percanggahan dari segi pengundi di 22 pekan di Malaga dan 16 lagi di Granada.

Dan di Amerika Syarikat, aduan dikemukakan berdasarkan pelucutan hak mengundi apabila Parti Republikan didakwa `membersihkan' nama golongan Afrika-Amerika daripada senarai pengundi pada pilihan raya Presiden 2004 yang memihak kepada George Bush. Selain itu, ramai yang tidak dapat melupakan peristiwa apabila Suruhanjaya Hak Asasi Amerika Syarikat mengumumkan proses pilihan raya di Florida ketika Pilihan Raya Presiden AS 2000 dipenuhi dengan pelbagai kesilapan serius.

Kisah di atas membawa kita kepada dua perkara menarik. Pertama, dari segi statistik, seperti mana-mana pangkalan data yang besar saiznya, senarai pengundi tidak akan terlepas daripada kesilapan sepenuhnya, walaupun Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri. Secara statistik, ia memang mustahil. Ia adalah apa yang dipanggil oleh pakar statistik sebagai ralat pensampelan dibenarkan yang tidak menjejaskan integriti keseluruhan senarai dalam apa keadaan pun. Keduanya, dalam contoh di atas, pengadu membuat laporan kepada pihak berkuasa pilihan raya masing-masing dan membenarkan penyiasatan dilakukan. Mereka tidak menjadikan demonstrasi jalanan sebagai penyelesaian.(sumber:http://syukri2103.blogspot.com/2011/07/jawapan-kepada-tuntutan-bersih.html)

jawapan analogi anda lagi menjeratkat diri sendiri.. kalau murid-murid gaduh diluar sekolah.. sudah pasti lah ia bukan lagi menjadi bidang kuasa sekolah untuk masuk campur tangan dalam pergaduhan yang berlaku di luar kawasan sekolah.. kerana ia sudah menjadi bidang kuasa POLIS yang mengikut undang-undang menjaga keharmonian negara.. jadi anda nak suruh cikgu di sekolah ikut murid-murid balik ke rumah menjaga mereka seharian untuk pastikan mereka tak bergaduh kat luar sekolah??? sekolah juga sama seperti spr kita ada bidang kuasa masing2 tak boleh sedap2 jer.. murid salah terus tunding jari kat sekolah.. walhal sagala perkara itu diluar bidang kuasa pihak sekolah..

mengenai analogi saya yang anda rasa sangat LUCU tu.. begini laaa.. kalau anda rasa orang tu memang orang yang sama.. saya sarankan anda tanyalah mereka-mereka yang bangkitkan isu ini.. ada tak mereka membuat laporan polis untuk perkara ini disiasat??? mesti mereka bagi alasan polis pun bersengkongkol sama dengan kerajaan bla bla bla... konklusinyaa kalau dah sekali berbohong memang bagi cadagan apa-apa pun semua berbohong semua tak betul.. jadi anda lebih percayakan kata-kata orang beginikah atau ada lebih mempercayai fakta yang dah jelas menyatakan perkara ini tak releven untuk di BERSIH kan...

untuk pengetahuan saudara adam yang kukasihi.. semua ni melibatkan undang-undang, kaji AKTA SURUHANJAYA PILIHANRAYA 1957.. lihat apa bidang kuasa spr.. semak bahagian mana yang rasanya tak cukup untuk memuaskan hati pihak BERSIH.. kalau setakat membidas membabi buta.. rasanya kanak-kanak pun mampu melakukan nya...

SOALAN KEDUA..

2.isu undi pos bukan sbb menang/ kalah timbul, isu... sebab utama sekarang memang wujud bukti undi pos dimanipulasikan.. bcela komen saye yg pnjg sebelum ini btol2.. http://danialgoh.blogspot.com/2011/07/buat-mr-fariz.html

JAWAPAN SAYA...

saya dah baca banyak kali wahai saudara ku adam... kebanyakkan bukti yang ada bagi telah dieditkan dan dimanipulasikan oleh sesetengah pihak bagi kepentingan mereka... 

namun bagaimanapun saya jawaplah serba sedikit.. bagi menghilangkan kekusutan anda dan semua pihak..

anda kata ada bukan isu menang atau kalah.. tapi anda kata ada bukti yang menyatakan undi pos di manupulasikan.. silalah jelaskan buktinya dengan terperinci dan berautoriti.. bukan hanya baca BLOG pembangkang yang penuh dengan PROPAGANDA.. meh saya bagi fakta...

1)pilihan raya kecil Teluk Kemang pihak pembangkang mendapat undi pos melebihi pihak kerajaan Berdasarkan rekod, Sothianathan(MIC) hanya mendapat 1,625 undi pos berbanding Ruslan(PAS) yang memperolehi 1,743 undi. Ini bererti calon PKR mendapat majoriti undi pos sebanyak 118 undi. 

2) tak cukup lagi, pada pilihanraya umum 2008, calon PAS memperolehi 1,189 undi pos daripada kira-kira 5,100 undi pos. 

kalau lah betul undi pos dimanupulasi tak rasa pelik ke dengan rangka statistik diatas.. kenapa BN tak buat jer semua undi pos 100% berpihak kepada dia??? jangan cakap saya.. bila undi pos keseluruhan negara majoriti kepada PEMBANGKANG baru anda kata adil dan BERSIH???

yang penting saya ada 2 fakta yang saya nak anda jawab...

1) pada pilihanraya negeri Kelantan 2004 di kawasan DUN MACHANG.. PAS menang 6078 manakala BN 6076, Pas menang majoriti 2 jer daripada BN.. kalau lah SPR memang kotor dan bais kepada BN.. setakat nak manipulasi 2 undi jer takkan susah sangat kot.. tak percaya semak kat sini...
2) kalau SPR dimanipulasi kenapa pilihanraya 2008 menunjukkan PEMBANGKANG menang 5 negeri dan mengurangkan kuasa 2/3 parlimen sehingga sekarang...

sedangkan SPR gunakan sistem yang sama.. apa lagi yang tak bersih dan dimanipulasi.. aku cakap berdasarkan bukti bukan andaian dengan manyatakan "ALA DULU JER BERSIH SEKARANG DAH TAK BERSIH" very kanak-kanak....

SOALAN KETIGA..

3.dkwat kekal.. lawak kenyataan ini. zaman dulu?? excuse me... bukak internet, cari negara mane yg guna dkwat kekal..... biometrik nk gune?? semua tahu tntg kualiti cip ic kt malaysia tettteeett.... (aku dah bbrapa kali tukar ic sbb cip rosak).. jd ape jaminan yg biometrik ini berkesan n tidak dimanipulasikan sedangkan ic yg perlu diguna oleh ssorang kelak/hilang/ pr yg dpt ic(isu bru), ic polis vs ic biasa...?? ape sbb yg xmungkin biometrik boleh dimanipulasikan.

JAWAPAN SAYA...

Persoalan saya balik.. DAKWAT KEKAL TAK BOLEH DIMANIPULASIKAN KER??? ini ialah kenyataan kawan aku sendiri yang cerita.. dia sekarang tengah praktikal di PEGUAM NEGARA.. banyak benda yang di share dengan aku.. semua fakta.. aku rasa anda semua patut tahu untuk merungkai kesulitan ini...


Sebelum ini, SPR hampir mengunakan dakwat kekal pada Pilihanraya Umum (PRU) ke-12 yang lalu. Namun beberapa bulan kemudiannya iaitu dua minggu sebelum PRU ke-12, SPR dan Peguam Negara terpaksa membatalkan penggunaan dakwat kekal tersebut. Tentu kalian yang tak tahu cerita akan menuduh Kerajaan takut kalah dengan tindakan tersebut.

Salah! Itu bukan faktanya. Itu hanyalah syak wasangkan, Kononnya Kerajaan sengaja buang dakwat kekal dan batalkan penggunaannya kerana takut kalah. Itu bohong! BN kalah teruk pada PRU ke-12 walaupun dakwat kekal tidak digunakan. Ini membawa maksud bahawa tidak menggunakan dakwat kekal pun mampu menafikan 2/3 majoriti BN!
Sebenarnya, pihak risikan negara telah mendapat tahu bahawa ada sendiket jahat yang cuba membawa masuk dakwat kekal secara sembunyi-sembunyi melalui sempadan negara. SPR dan Peguam Negara mendapat laporan begitu. Mereka tidak tahu pihak mana, sama ada BN atau Pakatan Pembangkang.

Untuk jalan selamat dan mengelak dari sebarang manipulasi pihak tertentu mengenai dakwat kekal secara haram itu, SPR dan Peguam Negara terpaksa membatalkan penggunaannya pada PRU ke-12. Hasilnya, BN kalah teruk di beberapa buah negeri dan dinafikan 2/3 majoriti di parlimen! Itu sebenarnya yang berlaku dan sebab musabab sebenar mengapa dakwat kekal dibatalkan di saat akhir.

Kalau saudara adam nak tahu sangat negara mana yang pakai dakwat kekal.. jawapannya ialah India, Indonesia, Filipina dan banyak lagi negara membangun yang memang keterbelakang daripada kita.. alasan mereka guna dakwat kekal sebab rakyat mereka punyalah ramai dan tidak dapat dikawal... lagi pun mereka mana mampu nak biayai teknologi BIOMETRIK macam Malaysia... 

UNTUK PENGETAHUAN, DAKWAT KEKAL NI TAK BOLEH DIGUNAKAN UNTUK SEMBAHYANG, dan penggunaannya akan menambahkan lagi kacau-bilau semasa pilihanraya berlaku.. KENAPA KITA NAK MENYUSAHKAN LAGI KERJA SPR SEDANGKAN SUDAH NYATA TIADA MANIPULASI??? 

anda kajilah sendiri bagaimana sistem biometrik boleh dimanipulasi.. sebab saya dah kaji yang dakwat kekal boleh dimanipulasi.. jangan hanya pandai bertanya sedangkan anda tak tahu apa??? (tolonglah jangan bangkitkan isu picisan macam cip ic senang rosak..?? cip bank pon senang rosak kalau tak reti jaga..)

SOALAN KEEMPAT

4. isu media bebas paling lawak didunia alasan yg diberikan.. bhahaha.. harakah, suara keadilan tu semua surat khabar parti, xkan nk crita pasal kerajaan.. mic, mca umno un ade risalah, medianya yg tersendiri.. jd ini bukan jwpn yg rasional.. n ini bukan lagi bgi betis nk peha, ini kes sptutnya dpt betis tp bgi tulang!.. kita berbicara tntg media cetak arus perdana yg spatutnya bebas.. jgn crita pasal kerajaan then hntam pasal pmbangkang 24 jam.. sbb tu semua org yg beli benci ape pmbangkang buat.. mcm korang.. yela, dah beli bharian, ckp pasal krajaan, utusan, metro, kosmo semua pasal kerajaan.. ade jumpe dlm surat khabar ini yg crite hari ini ahli prlimen pmbangkang bla bla bla turun padang bersama rakyat.. ade?? kenape perlu mcm tu skali media di malaysia?? duit duit.. hmm,, media elektronik pula.. pun ade ke crite pasal baik ahli pmbangkang buat.. cth hri ini dto sriu anwar berucap di mjlis bla bla bla smpana bulan puasa.. (ape2 yg baiklah)..ade? ni blik2, saiful! video seks! semua haram jadah yg fitnah belaka... sbb tu rakyat dh dimomok2kan siap2 kt semua tv pasal buruk pembangkang smpai semua nmpak pmbangkang buruk jer.. jd ape pun yg kerajaan buat kene bersyukur,, haha.. lawak2... bankrup malaysia.. lagi 1, ade ke yg nk cdangkan tvpas/tvselangor msuk televisyen??haha jgn harap.. sbb itu la akses media perlu bersih dn telus 

JAWAPAN SAYA...

saya orang media maka saya lebih mengerti.. dalam media kita ada agenda sendiri iaitu bukannya menjatuhkan pihak pembangkang dan menaikkan pihak kerajaan.. tapi lebih kepada menyatakan perkara yang benar yang seharusnya difahami serta dimengertikan oleh masyarakat... media bukannya boleh sesenang hati jer buka kepada semua YAAA HARI INI KITA CERITA MENGENAI KEBAIKAN KERAJAAN BESOK KITA CERITA KEBAIKAN PEMBANGKANG... lastly media yang sepatutnya menyediakan informasi kepada rakyat mengenai perkembangan semasa lebih bercerita kepada PARTI semata-mata....

Mengenai isu Anwar yang anda kata fitnah semata-mata, ada ada bukti pula menyatakan sedemikian rupa.. menurut rakan aku yang sedang praktikal di Jabatan Peguam Negara yang sememangnya tidak memihak kepada mana-mana pihak(kalau ada kata ini pun memihak kerajaan, saya tak faham lah betapa kecik nya otak anda menilai) telah menyemak kes anwar.. pelbagai dokumen yang telah membuktikan Anwar memang ada melakukan SEX dengan laki mahupun perempuan.. bukan hanya khabar angin.. mereka memang menjumpai bukti..

tapi apa yang dibuat oleh pihak Anwar... mula-mula menafikan, tapi bila dan kantoi tipu benda lain pula etc etc etc.. kalau cerita pasal dia memang tak selesai sebab bila dia dah sekali menipu seterus-steterusnya dia akan tetap menipu.. malahan banyak peguam dan hakim sudah masak dengan perangai dia... kalau ada tak percaya.. pergilah MAHKHAMAH TINGGI sendiri.. lihat perbicaraan Anawar.. sampaikan semasa mahu membuat rayuan kesnya Anwar boleh siap bagi lagi senarai nama hakim yang dia tak nak dalam perbicaraannya.. walhal semua nama hakim2 itu ialah hakim yang bertauliah.. sebab apa dia buat macam tu.?? sebab hakim2 yang berpengalaman macam itu dah tahu perangai dia.. dan dia minta HAKIM LOW CLASS.. what the ****... kata dia orang yang benar perlu ke takut???

kalau ini pun anda kata media kita tak telus.. saya tak tahu nak cakap apa.. saya rasa anda sendiri kena masuk ke dalam arena media.. melihat sendiri kepincangan yang berlaku baru anda faham... media tidak menyebelahi cuma menjalaskan kerungsingan masyarakat seperti apa yang saya buat sekarang.. kalau ada yang tersilap.. ANDA BOLEH SAHAJA MENYAMAN MEDIA.... (macam isu utusan) tiada permasalah.. kerana segalanya telah termaktub dalam Akta Penerbitan dan mesin cetak 1948...(kajilah dan lihat apa yang kurang bukan cakap atas angin)

YANG PENTING, media Amarika yang digembar-gemburkan sebagai media terbaik yang perlu diikutkan itulah yang paling tak telus.. agenda mereka lagi kejam IAITU UNTUK MENJATUHKAN PERADAABANMANUSIA TERUTAMANYA ISLAM.. jadi itu yang anda nak ikut?? sedangkan media kita menjaga sensitiviti masyarkat..??

SOALAN KELIMA...

5. kukuhkan institusi awam.... sbenarnya, byk lagi admin tk tau... hal ini berbangkit ats byk sbb..kalau rajin... crilah maklumat dekat web pmbangkang.. kalau nak laa. haha, then kalau jumpe sbbnya.. bidas sebabnya.. bru btol.. jgn bg alasan mudah org yg keje bawah kerajaan kompem la sokong krjaan.. xsedar n bla3.. hmm mudah3

JAWAPAN SAYA..

anda pun membidas mudah.. saya rasa kenyataan saya memang sudah tepat... kalau anda masih hendak berlandaskan web pembangkang tanpa membanding-tarakan teruskanlah... sebab saya bukan orang yang begitu...


SOALAN KEENAM..

6. rasuah... bila fariz ckp pasal " kerajaan rasuah, pmbangkang rasuah" adakah ini statement yg menafikan kerajaan berasuah (cth: war2 projek mega beberapa hari sblum pru/prk)... sogok itu, sogok ini... kita ckp pasal isu hntikan rasuah bukan sape yg buat rasuah... then selesai.. mudah sgt komen admin mv=cm ini... kita bukan menuntut kesempurnaan untuk tiada rashua lgsung.. sbb itu BERSIh cdagkan tuntutan hentikan rasuah ini kepada spr.. spr boleh kuatkuasakan contohnya projek2 kerajaan xboleh diumumkan spnjang tmpoh berkempen.. baru la adil benda ini buat semua pihak... jd bukan isu susah nk hapuskan rasuah.. tugas spr cdgkan benda ini supaya lebih adil.. lagi stu memang la allah taala yang akan menghakimi semua ini, namun sbgai hmbanya xkan kita nk berdiam diri dan melihat sahaja ape yg berlaku sbbnya mengharapkan allah yg menghakimi.. tidak akan berubah keadaan sesuatu kaum melainkan kaum itu yg sendiri berusaha untuk berubah.. wallahualam..

Anda menuntut SPR tahan kerajaan.."eh jangan bagi tahu projek mega semasa berkempen.. hanya cakap.. undilah saya, undilah saya.." hanya macam itu sahajakah tanpa menyelitkan keyakinan rakyat dengan menyatakan jaminan yang anda beri kalau mengundi...??? saya rasa ini yang kelakar.. hehehee

kita ambil contoh mudahlah.. kalau anda nak jadi ketua pengawas apa yang anda janjikan kepada pelajar lain untuk mengundi anda?? mesti anda kata  saya akan meminta supaya kerusi meja ditambah.. bla, bla, bla... takkan ini pun anda nak minta SPR tahan??? ini bukan RASUAH.. tapi JAMINAN... saya rasa anda perlu baca UNDANG-UNDANG lebih teperinci bukan tuduh macam itu jer... baca apa itu rasuah yang sebenarnya mengikut AKTA PENCEGAHAN RASUAH 1997...

saya rasa bukan kerajaan jer buat macam ni.. pembangkang pun sama...

1)kempen pilihan raya kecil Hulu Selangor pada April tahun lalu, Anwar Ibrahim menjanjikan 100,000 hak milik tanah kepada golongan miskin di kawasan itu (Sumber: The Malaysian Insider, 13 April 2010).

2)Ini diikuti dengan pengumuman Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim, untuk menghapuskan cukai tanah bagi rumah kedai di Hulu Selangor (Sumber: New Straits Times, 20 April 2010),

3)selain memberi bonus berjumlah RM6,116,000 kepada semua ketua kampung dan Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) di Hulu Selangor (Sumber: SelangorKini Online, 21 April 2010).

INI BUKAN MEMBELI UNDI KERRRR????????

SOALAN KETUJUH...

7. pasal politik kotor, check dalam forum antara ambiga n wan (timb spr) anjuran sinar harian hari itu... lihatlaa ape yg berlaku dari mula smpai akhir,.. perbincangan yg murni n semua harapkan tu pon terpaksa dihabiskan awal sbb ade org ATAS suruh stop.. polis beratus2 kawal.. padahalk perbincangn shje.. anda akan dapati segala bicara dato wan lawak2 belaka n tak releven.. tolong cari baru tahu sbb ape.. sye bukan xnk bagi link.. hari tu tgok live, hehe so tak tau ape link kt utubenye.. nnti dah jumpe share2 laye..
tq

JAWAPAN SAYA...

yang ini saya akan buat post khas.. sebab buat masa sekarang belum habis lihat lagi videonya.. tapi saya rasa pihak atasan yang anda maksudkan bukannya Kerajaan(kenyataan anda sekaan-akan memprovokasikan yang seakan-akan kerajaan menyekat forum ini.. sedangkan sekali imbas saya tengok saya dah nampak kekecohan yang berlaku... majoritinya yang cuba menimbulkan kekecohan ialah pihak PROBERSIH..?? sebab apa mereka bertindak sedemikian..?? tepuk dada tanyalah mereka???

SOALAN KELAPAN...

8. lain-lain isu, isu ngo ada 61/62 ngo... check la sndiri latar belakang ngo.. jgn la mudah sgt ckp dorang xclean,or xneutrall.... semua komen kesimpulan mudah... lagi satu tak terfikir ke KENAPA polis bagi makan time tu? apa sebab? pertama dlm sejarah? adekah dengan benda ini boleh menutup segala kesalahan tntg polis tendang, terajang, sepak.. smpai BERDARAH.. tuduh bwk pisau.. ade yg mati kene tikam time tu? difitnah jumpe bom parang jumpe sebelum prhimpunan.. ade yang mati kene bom time tu? risau kedai kene pecah.. ade yg kene pecah? gngu ketenteraman awam? ade rumah yg diceroboh? yg mati kene tear gas, yg cedera kene sepak dgn polis. patah kaki, tulang pipi.. bengkak, kene jahit.. isu hospital bla3... semua sape buat? BERSIH buat? kesimpulan mudah.. bukak komen saye sebelum ini.. tgok laa semua link yang saye bagi pasal polis tu.. jgn malas... ade ke polis luar buat semua ini.. mmg dorang xbagi makan (rasuah, hahaha, cara tutup kesalahan, hahaha) mcm kt malaysia.. tp mereke tak kejam blasah org yg xbersalah/.... nasihat saya bukak semua link kat sini.. tgok btol2 pasal polis!!!!!!!!!!!!

http://danialgoh.blogspot.com/2011/07/buat-mr-fariz.html

wallahualam... tq

JAWAPAN SAYA...

seperti yang saya kata tadi...saya dah baca berkali-kali.. percayalah... sudah jelas yang kematian seorang peserta BERSIH bukan disebabkan gas pemedih mata... bukti: http://www.agendadaily.com/Muka-Hadapan/peserta-demo-bersih-mati-kerana-komplikasi-jantung-bukan-kerana-gas-pemedih-mata.html

yang penting kejelasan penipuan propaganda yang cuba ditunjukkan oleh pembangkang ialah mula-mula canang kat YOU-TUBE  kata orang yang mati itu ialah SUHARDI masa tangan dia diikat oleh polis.. bla bla bla.. LAST SEKALI DAPAT BUKTI.. BUKAN DIA YANG MENINGGAL TAPI IALAH BUHARUDDIN... tak cukup kantoi lagi.. cakap pula Buharuddin mati sebab kena gas pemedih mata buatan Israel laa.. bla, bla, bla... banyak sangat penipuan.. lepas dah kantoi satu.. bagi lagi satu.. akhirnya rakyat pening kepala.. itulah mainan pembangkang... sebab itulah media(yang ada kata bias kepada kerajaan) terpaksa jelaskan perkara begini... JANGAN SESEKALI KATA KAMI MENIPU SELAKU ORANG MEDIA AKU AGAK TERASA....

kalau orang bagi makan pun anda kata RASUAH.. saya tak tahulah nak kata apa lagi.. sememangnya anda tak pernah ada rasa bersyukur.. saya ialah seorang interviewer yang kerja di research company.. ada satu projek tu aku buat pasal bersih.. AKU MENEMU-BUAL DENGAN POLIS.. direct dia kata.. sepatutnya kerajaan tak payah bagi muka dekat mereka yang menyertai BERSIH.. sebab dia layan punya baik.. bagi amaran dan sebagainya apa yang mereka balas ialah cacian, ludah dan baling sampah.. KALAU ANDA JADI POLIS TU APA YANG ANDA BUAT??? mesti dah sepak terajang jer kan?? tapi apa polis malaysia buat..?? BAGI MAKAN, DAN HANTAR BALIK LAGI... 

NAH BUKTI...



konklusi.. pandai-pandailah kalian semua fikir.. sebab rasanya dah cukup complete saya jelaskan.. kalau anda kata saya masih tak complete saya menerimanya dengan terbuka(bukannya tertutup) KERANA SAYA PUN INSAN BIASA...

-SEKIAN-

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

34 ulasan:

  1. minta maaf kepada pembaca setia blog saya sebab post kali ini terpaksa menyuap anda dengan beribu tulisan.. hehehe (ayat nak artis)

    BalasPadam
  2. saya baca dengan teliti dari awal hingga akhir..ada beberapa perkara yang saya sangat setuju, saya setuju dan beberapa perkara saya tidak setuju..tapi insyaAllah saya mmebuat pertimbangan atas pertimbangan yang rasional...Penulisan yang berautoriti..tahniah!!

    BalasPadam
  3. terima kasih kerana sudi membaca imanshah.. yang penting perkara yang betul dijadikan rujukan yang salah dijadikan sempadan...

    BalasPadam
  4. fariz, berapa lama dh fariz kumpul fakta semua ni? mesti take time.. anyway congratulation, anda berjaya jawab semua soalan2 tu!

    BalasPadam
  5. tunggguuu.. hahaha gitu.,.. sebuk nk urus masuk u.. nanti2 yea

    BalasPadam
  6. yahoooooooooooo!!!!!!!!!!!!

    nice-nice-nice dah nice!

    tak sabar nak tunggu jawapan seberang sana! hahahaha

    BalasPadam
  7. Mantap....u go fariz!!!!!
    kte tgu jawapan dari sana pulak....
    hahaha.btw..
    jawapan kau memang buat aku tergelak dan terhibur...
    hahahaha
    fakta mantap!

    BalasPadam
  8. fariz,u really really got the point there!!tahniah.. :)

    BalasPadam
  9. fariz, jawapan kepada soalan yg lain tu aku macam boleh terima tapi bila bab pasal media adn himpunan bersih aku tak terima jawapan kau and aku setuju jawapan mr adam tu. untuk soalan tu, ko cuma banyak cerita pasal anwar sedangkan mr adam nak ckp pasal keadilan kepada pihak pembangkang. takkan takde langsung kebaikan yg dibuat pembangkang? bukan lah maknanya aku sokong pembangkang tp nampak sgt tak adil. contohnya, time pilihan raya, kau tengok diorang side mana? sepatutnya diorang kena bebas. contoh lain, bila kerajaan buat himpunan belia, sibuk buat siaran langsung tp bila kerajaan kelantan buat ekspo cheng ho, ada diorang laporkan? and aku rasa ramai yg taktahu pasal ekspo tu padahal ekspo tu sgt berjaya. another cases, pasal perhimpunan bersih. apa yg kita nampak kat media perdana kita tak sama langsung dengan apa yg sebenarnya terjadi. yes. kalau kau nak ckp yg perhimpunan tu haram and diorg yg cari nahas, itu belakang cerita tp soalnya sekarang adalah pasal kredibiliti polis dan hak rakyat. Kau ada tengok apa yg dilaporkan oleh media singapore, al jazeera, cnn, bbc? kalau kau nak ckp diorang tu saja buat laporan utk memburukkan kerajaan kita, so apa yg media kita laporkan pasal berita luar negara tu pun salah la? bertujuan utk memburukkan kerajaan depa jugak lah? kau tgk benda yg dr polis, ada tgk video yg polis terajang depa? ada tgk polis buat kepala org berdarah lepas tu dia tutup dgn topi kononnya org tu tak cedera? jgn publish satu side je fariz. kes lain, pasal sidang dun or parlimen, kalau pembangkang mencarut sikit, sure masuk tv tp apa yg jd dalam sidang dun melaka ke n9 aku tak sure, adun bn ckp lucah, LANGSUNG TAK KELUAR TV. yes betul kalau kau ckp banyak lg berita yg diorang nak sampaikan tp kenapa bila part pembangkang yg salah, diorg kena set YES INI PATUT DIJADIKAN BAHAN BERITA. kebebasan media kita teruk fariz. so aku harap kau sebagai bakal org media tolong ubah media kita hari ni.

    peace.

    BalasPadam
  10. Yeahhhhhh. Aku pom tak sabauu nak dengar orang seberang sana pulak balas surat panjang (; Dalam hal demikian patut ketepikan siapa benar dan siapa salah.Cakap bedasarkan fakta, pikir biar realistik.

    Ha'ahh weh, apa yg akim cakap tu betol jugak.Rakyat ada hak untuk tahu bende sebenar berlaku, tapi knp media yang betindak sebagai alat utama rakyat untuk mendapatkan berita sebenar dan perkara sebenar seolah olah menidak kan hak itu dengan cara menyiarkan hal hal yang positif mengenai kerajaan sahaja dan negative selalu nya pada pembangkang? Ini yang aku tak puas hati dengan media kita.

    Isu BERSIH. Saya neutral,tidak alkali tidak jugak asid. I read both sides, tapi yang fakta kita terima.

    loveyourwriting.

    BalasPadam
  11. eiii rimas la politik politik ni. bersih la, kotor la, ape pun ta bleyy.

    tp faris awak punya tulisan ni dah nampak sgt mcm awak ni pro kerajaan. da sama spesies mcm buayamerah,papagomo, n blogger umno yg lain.huhu.itu pendapat saya.

    incik adam tu pun satu. komen ta bley nak emo lg kan? tp awak faris takboleh menidakkan apa yg adam n azrul ckp la.awak ckp mcm tu tak ubah mcm awak ni ejen spr tau. si azrul hakim tu pn satu lg, komen dia make sense tp mcm emo pulak. sokong pembangkang le tu.

    aku anonymous. aku neutral. aku ok. :)

    BalasPadam
  12. fariz.anda kata anda org media kan.kenapa anda x sebarkan benda yang sememangnya benar.kenapa anda tidak letakkan video tentang kekejaman,video yg sebanarnya menunjukkan kebenaran yg dilakukan oleh pihak polis.saya tidak pasti andakah anda tahu.anda tidak tahu ataupun anda tahu 'tapi buat buat x tahu'.kalau anda lihat pada video yg dinyatakan tentang video bukan Allahyarham baharuddin.dan dalam video itu adalah suhardi,ada anda melihat suhardi mengerang kesakitan,ikatan pada tgannya tidak dibuka dan pihak polis hanya lihat.ANDA LIHATKAH VIDEO ITU??.dan selepas 30minit baru bantuan smpai tp bukan ambulans itukah dikatakan 'LAYANAN BAIK'.sampai kehari ini keluarga baharuddin tidak mendapat laporan bedahsiasat tentang kematian baharuddin.adakah laporan itu 'hilang'??ghaib??atau sendiri hilang?? mengaburi mata rakyat dgn memberi makanan.tidak dinafikan ada segelintir polis yg baik dan berperikemanusiaan.saya bagi contoh seseorg itu menumbuk,menendang,menyepak apabila disuruh oleh ketuanya.tetapi individu itu tahu bahawa ia salah.dan individu itu tetap melakukannya.sbbnya takut ketuanya akan memarahi dan membuangnya adakah ia benar bg kamu?.ini yg terjadi didalam media perdana sekarang.yang benar dipadamkan.yang salah diwarwarkan sebagai kebenaran.KAMU ORG MEDIA.MEDIA MENYAMPAI YANG BENAR. :) to adam (lawan tetap lawan)


    berbueno

    BalasPadam
  13. Aqim nanti buat la perenggan. Berair mata aku tau. Hahaha.

    Letop sangat Fariz.

    BalasPadam
  14. qeem: kenapa anda lebih percaya media asing dari tempatan? apa media asing lebih tahu isu dalaman kita? ada spy ke? atau ada reporter tak bertauliah yag sibuk2 memburukkan malaysia?

    BalasPadam
  15. yg letak nama anonymous ni mesti pengecut kan..

    BalasPadam
  16. fm, saya tak ckp saya lebih percaya kpd media asing. saya hanya ckp apa yg saya nampak. kenapa apa yg dilaporkan oleh media kita dgn media asing tidak sama? ok. saya tak tengok media asing je tp youtube merupakan medium terbaik untuk kita tengok apa yg jadi walaupun video tu dipublishkan olehh org politik. but still mereka bukan sekdar ckp tp disertakan dgn bukti. mcm tu jugak dgn polis. jgn hanya sekadar ckp tp sediakan la bukti. bukti yg ada tu tak cukup jelas especially dlm kes mat sabu n baharudin tu. yes kita memang nampak polis bg layanan baik kpd tahanan,even ms perhimpunan pun ada yg baik tp polis yg lain? yg pasal anon lg sorg tu ckp tu betul. sebab polis tak tolong langsung org tu tgh mengerang. org ramai yg berusaha bukakkan kunci gari tu.

    yes. saya tahu mereka yg menyertai perhimpunan tu lari dari matlamat sebenar n perhimpunan tu haram tp sebagai manusia, apakah takde langsung rasa perikemanusiaan terhadap org yg tengah kesakitan? mereka bukan penjenayah besar. mereka hanya menuntut pilihanraya yg benar benar adil. sebak hati saya tgk perempuan berpurdah beristighfar bila tgk lelaki tu mengerang. polis duduk diam je. sembang dengan org keliling.

    pasal reporter yg tidak bertauliah tu, saya bukan percaya pd media asing tp kalau tak silap sy, untuk menjadi reporter di media perdana negara luar pun mestilah ikut procedure yg sama mcm reporter media perdana kita. kalau awk ckp mereka tidak bertauliah, awak rasa reporter di malaysia ni dah cukup bertauliah? sedangkan berita dalam negara sendiri diputar belit, apatah lagi berita luar. mcm tu? masing masing nak jaga kepentingan sendiri.

    "apa media asing lebih tahu isu dalaman kita?"

    mereka melaporkan apa yg mereka nampak. mereka sertakan video sebagai bukti. sy refer kpd media asing dlm komen sebelumnya sebab sy nampak fariz ckp pembangkang banyak menipu dalam perhimpunan bersih tu. kenapa media kita tak tunjukkan video polis belasah demonstrator? tp kenapa media luar tunjuk? kalau tak kat media luar pun, kat youtube ada tunjuk.

    even dalam analysis yg freedomhouse buat dah tunjukkan tahap freedom of press di negara kita adalah pada tahap 'TIDAK BEBAS'. boleh refer http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=251&year=2010 .

    rasanya suka suka hati je ke mereka letakkan sama ada negara tu kebebasan media dia berada pada tahap mana? mesti mereka buat kajian dan sebagai org malaysia, sy nampak ada kebenarannya.

    *fm dgn fariz, dlm hal ni je kita lain pendapat, tp kwn tetap kwn*

    BalasPadam
  17. fariz cakap Post ini bukan nak bergaduh, hanya untuk menjelaskan sedikit kesulitan yang sedang dialami oleh saya.. ?? haha, saye xphm ape mksud kesulitan saye tu? adakah sulit utk saye menerima yg bersih itu salah? atau sulit itu merujuk kepada susahnya sye menerima ape yg fariz terangkan.. hmm, sebenarnya sy sulit utk menerima kenyataan bhw bersih diperlakukan sampai sebegini rupa... fariz pernah ckp yg tuntutan bersih 100% tak logik... benarkah? tunggu komem saye 1 per 1 disini tentang ape yang fariz komen di atas... =)

    BalasPadam
  18. PERTAMA, point fariz spti berikut :

    1.fariz ckp, bgimana anda ingin tingktkn ksdaran rkyat tuk mlporkan kmatian kpd jpn dan spr? Tnya diri/ambiga apa lgkah alternatif utk sdarkan suma rkyat tok wat lporan klau ada kmatian. tkkan nak sowh spr bkempen "hari mlaporkn kmatian keluarga" kat kmpng2 sowh org kampung laporkan kematian. anda tak fikir ke tu lucu?

    JWPN- saya rsa pnrangan fariz cba mgaburi smua org. Smua yg dia persoalkan xmenjawab ptikaian sye. Awl2 lg sye dh ckp, knape SPR byk beri alasan yg tugasnya terbatas? Beralasan bhw, org kmpung xbuat laporan so sbb tu nme yg dah mati xleh dibersihkan. Saya ckp, xkn nk tunggu nme yg mati lg byk dri yg hdup sbb nk tggu lporan? Skrng fariz ckp pulak xkan nk suruh SPR bkempen. Sye rasa klu itu 1 benda baik iaitu bersihkan pngundi yg dah tak wjud, tak jadi masalah. Rakyatpun akan tolong. Apa yg lucu? Pemutihan PATI leh je buat. Nk dekat PRU lak tu, tah ape sbbnya,hm. Then, kalau yea pun lucu n tak sesuai, sbb itu awal2 sblum ini sye ckp SPR kne buat ssuatu tok bersihkan pengundi yg xwujud n jgn bgi byk alasan mcm ni.. komen fariz yg skrng ni pon alasan gak prsan tak!, ke SPR sbnarnya mmg nk kasi org yg mati n pengundi doule ini bersarang dlm dftar pemilih? Jd sye xphm ape yg tk relevennya tok kita bersihkan dftar pemilih ni. Takut sgt!

    3. ktenya, Negara lainpun ada mslh sma, bukti:
    -New Zealand kluarkan 306 nma dpd snarai pgundi yg dksan tak mdiami almat yg dinytakan pd brang pdaftarn.
    -Auckland, 90 pengundi dikesan menetap di dua kediaman.
    -Venezuela, wujud 39,000 pengundi berusia 100 tahun dan ke atas.
    -Sepanyol,terima aduan berhubung percanggahan dari segi pengundi di bbrpe tmpt.
    -AS, pelucutan hak mengundi sbb nama golongan Afrika-Amerika dibersihkan dpd senarai pengundi.
    -AS, ramai yg xlpe prstwa Sjya Hk Assi AS umumkan PR di Florida pnuh dgn kesilapan serius.

    JWPN- Sy dh semak dah fakta ini. Benar2 belaka. Nmun, ia sbenarnya terkena balik pd fariz sbb fkta ini tdak mnyokongpun tentangannya trhadap bersih. Sya akui bhw ngara2 lainpun ade mslh yg same (bkn sume ngara), tp cube lihat betu2 apa yg mrka wat dan ape yg msia buat?! vnevuela kluarkan nma yg dah mati bratus tahun, msia simpan sbb tnggu laporan dari cucu =), spnyol buang org yg bercanggah mklumat, msia pulak mencipta prcnggahan dgn penggundi ada 2 nama n 2 ic. AS lucut hak mengundi, mpercepat PR jd wrgngara spy ble mgundi (isu bru). AS SJ hak asasinya umum byk kpincangan dlm PR di florida. Malaysia, krjaan SPRM, SPR, SUHAKAM, SKMM, PDRM, MEDIA semua brsatu buat percanggahan, tutup kelemahan, kesalahan yg ada. Xnk dgr tuntutan bersih. Jd, sbb itu Msia perlu berubah. Sya rase tiada yg xrelevennya dgn 8 tuntutan bersih itu. Hmm, knape prlu tkut sgt! N knpe byk sgt alasan!

    BalasPadam
  19. 4. friz terang bhw scr statistik, pangkalan data yang besar saiznya, ia xkan tlepas dpd ksilapan@ralat. ia dipanggil ralat pensampelan dan ia xjejaskn integriti ksluruhan snarai dalam apa keadaan pun.

    JWPN-sya stuju yg ni. Tapi fariz copy paste je tapi taknak terang. Pada sya benar mmg setiap suatu data yg besar itu pasti ade ralatnya. Namun bagi kes msia. Ralatnya terlalu byk dan boleh menjejaskan keputusan undi. Ralat ini biasanya ialah data2 yg bermslh n sukar dikesan. Bg kes msia pula datanya mmg sah nmpk bermasalah n sudah dikesan iaitu org yg dah kompem mati 100 tahun umurnya.Jd, prlulah dikluarkan spt yg venevuela buat! Supaya ralat data pengundi msia bkurangan. Cthnya spt org yg bru mati 1-2 tahun/bulan/hari yg sukar dikesan. Sbb tu jgn biar daftar pemilih bersarang dgn org mati. Biarlah ralat itu mengecil bukan membesar en fariz oi. So, relevenlah tuntutan brsih bhw dftr pemilih prlu dibrsihkan.

    5. friz ckp, dlm contoh di atas, pengadu mbuat lporan kpd phk bkuasa pilihan raya dan membenarkan penyiasatan dilakukan. Mereka tidak menjadikan demonstrasi jlnan sebagai penyelesaian.

    JWPN-ngra lainmcm AS, nw Zealand tu bgus, sbb tu bila pengadu buat laporan dorang siasat. Klu Msia, buat laporan nk siasat? Malah dibangkang ade, tkut sgt! FORUM yg baik sinar harian buatpun kene stop. Demonstrasi? Sgala prbincangn cuba dibuat, sapa yg endah? Kalau BERSIH 1.0 tuntutannya direspon masakan perlu BERSIH 2.0. skrg ni, apa2 je yg berkait dgn pmbangkang, yg disokong pmbangkang sume ditentang. Sape yg tak memberontak! Then, da la buat scr aman, polis hntam pulak. Yg cedera, bdarah, mati, ssak nafas, patah tulang, pgsan tu suma sbb bersih bgaduh dgn bersih ke? Or bersih buat huru hara? Or Patriot kesayangan krjaan yg senyap smpai sekarang tu yg bergaduh smpai jdi mcm ni? Tidak bukan, smua punca polis! Ini sbuk cri video polis yg baik2, dgn cari ini boleh ke menutup video polis yg bertindak kasar tu? Hmm,

    6. menjawab analogi saye. Katenya menjerat diri. katanya, klau murid2 gaduh diluar sekolah. pastilah ia bkan lagi tugas sekolah utk cmpur sbb ia dah jdi kuasa POLIS. Katenya lg, ke nak suruh cikgu di skolah ikut murid balik ke rumah ke jaga mereka sharian tok pstikan tak bergaduh lg.

    JWPN-haha, lawak2. Analogi sye berbunyi “kalau ade plajar brgaduh diluar kwsan skolah, pihak skolah akn berdiam diri or bertindak demi kebaikan semua kalau tahu mslh ini?” bila dibaca btol2 perkara ini, sbenarnya mudah shj ttp dibelitkan oleh sdr fariz. Katanya tu sudah smstinya tugas polis n xkkan nk suruh guru jge murid 24jam. Spa cakap suruh buat sume tu. Mudah sgt bermain retorik bhasa. Kan saya ckp KALAU ada plajr bergaduh diluar skolah adakah skolah berdiam diri atau bertindak. Jadi bermakna, sekolah TAHU perkara itu berlaku. Mana boleh berdiam diri mesti lah bertindak! Xkan nk tunggu polis. Dah bertindak, baru lapor polis dll. Jadi sgt tak patut bila dah nmpak tapi diam diri sbb itu bukan kuasanya. Sma juga dlm kes ini, kalau dah tau dlm dftar pemilih spr ada byk pengundi yg dah mati maka BERTINDAKLAH dgn membersihkannya, then lapor laa kt JPN org sekian3 dah mungkin/pasti mati, so, apa kita perlu buat. Bincang!! SO, kalau dah sekolah nmpak then senyap sbb bukan kuasa, polis pulak tak tahu ada kes kat situ sbb xde yg lapor bek tak yah jadi institusi mendidik! Sma lah jugak kalau dah SPR tahu byk yg dah pengundi yg xwujud then snyap sbb kononnya bukan kuasanya untuk membersihkan (pelik), JPN pulak tak tahu sbb xde yg lapor bek tak yah jadi suruhanjaya!. Heh, xde yg menjeratnya en. Fariz. Analogi saya releven dlm situasi ini

    BalasPadam
  20. 7. fariz jwb psl analoginya. saya ckp kes skrng nma sme, ic pun same. Jd katenya, klu mcm tu, tanyalah mereka yg bgkitkn isu ini, ada tak buat lporan polis utk pkara ini disiasat, msti mereka bg alasan polispun sengkongkol.

    JWPN-pandaipun fariz kerana tahu prgai polis mcm mane. Haha. Mslhnya, dah buat laporan polispun n smpai sekarang tiada tindakanpun sbb SPR tak boleh buat apa2 kerana “takde kuasa”, “takda dlm undang2” padahal suruhanjaya tu. Pelik2.

    8. konklusi fariz, klu skali bohong, memang apapun semua bohong. jdi anda pcayakan kata2 org beginikah (saya-adam) atau percaya fakta tntg perkara ini xreleven tuk diBERSIHkan.

    JWPN-sori fariz, tapi saya agak meluat n xpaham apa yg bohong n sape yg bohong. Percaya pada sape tu terpulang pada anda pembaca. Cumanya fariz cakap fakta yg diberikannya menunjukkan bhw dftar pemilih xreleven utk dibersihkan. Pada sye fkta yg diberikannya menolong saya bahawa dftar pemilih releven tok dibersihkan sbb venevuela, AS, spain sume boleh je buat. =)

    9. friz sroh sy kaji AKTA SJ PLHNRYA ‘57, lihat apa bidang kuasa spr. semak bhgian mana yang rasanya tak cukup memuaskan hati pihak BERSIH. klu stakat bidas membabi buta, rasanya kanak2pun ble wat.

    JWPN-haha, sya rasa fariz pun tak baca pasal akta ni, sbb tu dia main taruk je. Akta ini sbenarnya merujuk kpd hal2 berkaitan dgn pegawai2 spr tu sndiri spt. Gaji, elaun ttp, pelindungan anggota dll. Rujuk ni, http://202.75.6.111/Akta/Vol.%201/Akta%2031.pdf . sepatutnya dia suruh sy bce perlembagaan persekutuan bhgian viii perkara 113-120 pasal pilihan rya. baru betul. Haha, memelikkan.

    Keseluruhannya, fariz takpun menjawab byk pertikaian sy bagi persoalan pertama ini iaitu dftar pemilih. n Jgn la terlalu copy paste sgt idea org. Nk dgr cre anda sdiri berfikir. Cthnya fakta Dato' Abdul Rahman Dahlan.
    Wallahualam... tunggu ye komen yg kedua.

    BalasPadam
  21. adam aku copy paste sebab aku menghormati orang yang bagi sumber tu kat aku.. kalau aku tak buat macam tu nanti aku boleh didakwa plagarism plak.. hehe.. tak per ni tak penting janji ada sumber utk support...

    untuk penjelasan saudara adam.. segala fakta pasal masalah luar negara yang saya beri sebenarnya menunjukkan bagaimana langkah membersihan nama daftar pemilih boleh dibersihkan dengan adanya laporan dari pihak masyarkat sediri.. baru mereka boleh bertindak..

    sama lah dengan analogi sekolah.. dimana bila pihak sekolah diberitahu oleh pihak yang boleh depercayai seperti polis atau org awam yang benar(perlu diselidik) baru pihak sekolah boleh bertindak dengan memberi sessi kunseling dan sebagainya tapi bukan terus menghukum...

    apa yang saya cuba buktikan dalam fakta kes ini ingin menyatakan yang dimana-mana negara pun tak kisah bagus, besar, kecil, maju mahupun mundur semua akan menghadapi masalah daftar pemilik yang tidak sempurna... cuma jika perkara ini dilaporkan baru tindakan boleh diambil...

    BalasPadam
  22. anda cuba terbalikkan analogi sekolah itu. bce btol2.
    laporan dah banyak, smpai kita pun sekarang tengah berbincang pasal bersihkan daftar pemilih. jd apa yg spr buat sekarang?

    BalasPadam
  23. jadi dalam perkara ini... bidang kuasa spr ialah merujuk nama dafatar pemilik yang telah ditetapkan dengan sistem komputer automatik dgn jpa.. jika ada org melaporkan kematian di jpa.. maka bila jpa rekod kematian pada nama si mati automatik nama daftar pemiliknya dlm spr pun mati....

    malangnya.. perkara ini tidak di report dan hasilnya anda sendiri yang kata banyak nama2 daftar pemilik yang dah mati masih ada...

    cuba kaitkan dengan analogi anda.. anda rasa kalau tak ada orang report ada pergaduhan di sekolah anda rasa pihak sekolah boleh bertindak ker??? walaupun ada desas-desus menyatakan murid ni kena pukul dengan murid ni etc etc etc.. tapi boleh ker cikgu mengambil tindakan membabi buta??? dengan terus hantar budak ni pergi ke kauseling sedangkan tak ada orang report dengan autoriti..???

    samalah dengan spr.. mereka hanya boleh memadam nama hasil rekod dr jpa.. kalau tak ada org report ada kematian.. apa pula hak mereka untuk sesuka hati menghukum dengan membuang nama org berkenaan???

    BalasPadam
  24. lagi satu anda kata takkanlah spr berdiam diri jer tak buat apa??? anda rasa apa yang spr patut buat..

    kaitkan dengan analogi sekolah.. pihak sekolah banyak lagi perkara yang diuruskan didalam sekolah.. tiba-tiba banyak desas-desua menyatakan pelajar sekolah berkenaan bergaduh di luar sekolah?? adakah anda suruh sekolah tu pergi siasat sorang-sorang pelajar kat sekolah mereka.. siapa sebenarnya yang bergaduh di luar sekolah???

    sangat tak logik.. sebab satu sekolah ada brape ratus pelajar mungkin beribu.. sebab itu saya kata takkan cikgu nak ikut pelajar sampai ke luar sekolah untuk pastikan mereka tak bergaduh di luar sekolah... kalau perkara ini berlaku di dalam sekolah boleh la mereka mengambil tindakan....

    apa yg saya cuba maksudkan disini.. batasan tugas sesuatu organisasi itu perlu difahami.. bukan terus disalahkan tanpa anda cuba mengerti...

    BalasPadam
  25. persoalan saya kepada anda???

    1)kenapa daftar nama pemilik yg ada kata ada dua orang itu tidak dibawa ke mahkamah ataupun kalau si pemilik mati laporkan sahaja kepada jpn selesai.. tapi kenapa hanya digembar-gemburkan di internet tanpa ada langkah susulan untuk membetulkan?? kerana ini propaganda.. hanya ingin memburukkan tanpa membaik pulih...

    2) boleh tak anda bagi tahu hasil kajian mana yang berautoriti menjelaskan statistik daftar pemilik dlm spr yang ada masalah kematian dan ada nama dua orang??? pasal kematian anda mesti hendak tak nak merujuk kepada jpn manakala kalau ada nama double report kepada polis dan bawa ke mahkamah baru boleh dirujuk untuk menyaman spr?? tapi kenapa terus buat konklusi spr salah??

    3)sistem ic malaysia setiap seorang pasti akan dapat 12 digit nama yang berbeza-beza terutamanya 4 digit dibelakang.. bukti yang anda bagi saya pun berbeza 4 digit belakangnya bagi ic baru.. jadi sudah semestinya org yg berlainan tiada isu ada org daftar dua kali.. kalau ada siapa?? dan bagaimana dia melakukannya?? anda hanya menyatakan tanpa bukti.. sedangkan saya dah bagi bukti jelas ada pilihanraya crucial di antara pas dan bn dan pas menang 2 undi jer.. anda tak rasa ker itu dah sangat jelas ketulusan undi spr???

    ini bukan alasan tapi memang kenyataan yang diperjelaskan.. jangan laa dengan mudah terus berbicara ini hanyalah alasan..

    BalasPadam
  26. benar kesulitan yang saya maksudkan ialah ketidak fahaman saudara tentang protokol tugas suruhanjaya pilihan raya di malaysia dan batasan kerjanya.. dan perbohongan saya bukan maksudkan saudara tapi ambiga dan sekutunya.. mereka ini bukan boleh dipercayai sangat malahan banyak peguam dan berpengalaman sudah masak dengan perangai ambiga yang sangat liberal dan kadang-kala menuntut sesuatu yang tidak sesuai didalam negara kita yang beragama islam dan berperlembagaan ini....

    untuk pengetahuan saudara adam.. ambiga dan rakan-rakannya telah menjadi isu kerana telah menganggotai satu pertubuhan(aku tak pasti) tapi pertubuhan ini akan memperjuangkan hak asasi manusia yang lebih daripada batasan islam cthnya isu murtad, homoseksual, pondan dan banyak lagi... semua peguam yang sama jer yang akan bawa kes ini ke mahkhamah..

    saya bukan nak fitnah ambiga tapi ini kenyataan peguam sendiri.. tapi perkara angin begini tidak degembar-gemburkan oleh media arus perdana sbb tidak berautoriti jelas(media telus) tapi point saya adakah org bergini boleh dipercayai walhal kredibilitinya diragui..??

    samalah seperti anwar ibrahim yang mampu menanguhkan banyak kes di mahkhamah sedangkan dia mengupah salah seorg peguam termahal di mlsy iaitu karpal singh.. mana dia dpt duit?? dia berniaga ker?? berniaga apa??

    hasil siasatan peguma negara(pendakwa raya) mereka menjumpai akuan anwar sentiasa bertambah dgn duit?? mana dia dpt sumbernya diragui.. kata khabar angin dr yahudi.. tapi anda fikir laa sendiri...

    BalasPadam
  27. saya mungkin tak mampu nak bidas sepenuhnya sebab saya rasa anda boleh berfikir... tentang video polis sepak terajang ikat sampai 30 minit dan sebagainya.. dah saya katakan perkara ini propaganda yang boleh dipergunakan...

    cuba anda kutuk mak bapak saya kemudian saya kata dah laa jgn kutuk tapi anda tetap kutuk tanpa henti.. maka dengan bengang saya menampar muka anda.. hasilnya tangkap gmbr saya tampar anda.. lepas tu bagi tahu semua org saya pukul org sesuka hati.. hasilnya saya dibenci..(samalah kes polis)

    anda rasa kenapa video yg kutuk polis semua sekat-sekat?? sebab dia ambil adegen kena pukul jer.. adegen sepenuhnya tak di ambil.. sebab itu saya tunjuk video polis buat baik.. agar anda dapat membanding bezakan...

    BalasPadam
  28. mengenai kebebasan media saya akan buat post khas mengupas perkara ini... jangan risau saya cuba jelaskan sebaik mungkin tapi sudah semestinya tidak sempurna...

    sebab saya pun insan biasa.. ~peace~ hehe...

    BalasPadam
  29. jgn la komen sebelum semuanya habis... byk lagikan.. xsempat ler aku nk menelaah semua.. sabor... kang aku komen yg ni.. yg sebelumnya mcm mane? haha

    BalasPadam
  30. nampaknya saya xbolehlah nk komen satu2 mcm ni... baru komen pasal daftar pemilih. fariz dah balon saya dgn komennya yg bertubi, saya ckpa psl daftar pemilih, dia komen pasal undi pos, ambiga bagai.. tah nape tibe2 ambiga tah?? kalau profesional jgn ulas pasal pribadi ambiga. back tu the point bersih releven ke tak.. tu jer boleh? saye tak attack pun najib dgn altantuya, isu kpal selam, c4 bagai.. so adil ye.. tq, jgn emosi n ghairah sgt untuk menolak apa yg sye ckp... berperingkat2 yea. pasal video polis, berdasarkan vedio tu 10 kes, polis baik 1 kes.. saye nak lagi 9 boleh? sekat? haha, alasan lawak, kalau yeapun, cube tgok rangking 1 brutal polis tu.. sampai mcm tu ke polis hukum pendemonstart yg ingkar, terang beramai2? apa nkk jadi.. so, sye akan siapkan semula semua bru pot nnti ye... tq assalam. selamat berpuasa.. hmm

    BalasPadam
  31. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  32. ralat : baris 2nd last - tendang beramai2
    : baris last - post

    BalasPadam
  33. KamilAminuddin#7 Ogos 2011 6:11 PG

    kalau anda kata ia merupakan satu propaganda??? padahal ianya benar.sebagai manusia waras mampu berfikir adakah benar menolak yg benar??? kamu tunjukkan bukti yg menunjukkan ia propaganda semata mata.tidak mungkin video itu diedit atau polis hanya berlakon???beratus video tentang kebenaran itu ada di youtube.video kutuk polis semua sekat sekat?? bg saya link yg anda kata sekat sekat adakah anda berada ketika perhimpunan itu? jgn melihat melalui satu pihak sahaja.arus internet seperti youtube,vimeo,facebook dan mcm mcm lagi telah menunjukkan kebenaran terang terangan.walhal media antarabangsa juga.rakyat bukan bodoh lagi.kebenaran itu mesti dicari.

    to FM xsemestinya anonymous itu pengecut
    tp kadang kadang dia lebih berani :)

    BalasPadam
  34. video di youtube di facebook boleh diedit oleh sesiapa sahaja.. kalau anda lebih percaya benda berkenaan terserah sebab pembuatnya pun anda tak pasti siapa dia dan betulkah berita yg dia sampaikan...

    menilai mengunakan akal bukan emosi.. (maaf lambat reaply tak perasan komen)

    rse yer isu ini telah lama dan telah pun kita dapat tahu kupasannya sedikit demi sedikit.. maka ayuhlah kita buang yang keruh ambil yg jernih..... untuk kesejahteraan bersama... amin..

    BalasPadam