MALANG YERRR..

6:40 PTG 2 Comments

BAIK.. kini tibalah kisah aku nak cerita mengenai kisah yang malang ketika bulan yang mulia ini iaitu Ramadhan.. Mungkin ini ujian.. sabar jer laaa.....




Sebenarnya kisah bermula apabila aku nak pergi kerja seperti biasa... yang tak biasanya ialah ini kali pertamanya aku nak pergi kerja awal... wahahahahaha..(selalu pergi kerja lambat.. nasib baik bos tak kisah.. pekerja yang teruk aku ni..)

Walaupun aku nak pergi kerja awal tapi aku tetap bersiap lambat.. wahahaha.. (standard laaa.. AKU KAN!!, sampai abang long aku terpaksa tunggu.. sabar jelaaa)

Dengan tergesa-gesa aku menaiki kereta lalu dengan pantas terus meninggalkan rumah.. Semasa dalam kereta baru aku perasan.... 

ALAMAK...!! 
TERTINGGAL HANDPHONE DAN WALLET SEKALI...!!

Maka aku pun dengan muka toyer pun terpaksa pinjam duit RM 10 abang aku... sebab tak bawa TOUCH & GO macam mana nak balik nak LRT nanti lepas habis kerja... dengan baik hati dan muka tanpa perasaan pun abang aku bagi duit RM10 dia yang patut digunakan untuk bayar minyak.. hehehe(aku adik yang kejam)

Sebaik sampai sahaja aku sampai di tempat kerja aku pun mulakan kerja seperti biasa.. OH BETAPA HAUSNYA BEKERJA DI BULAN RAMADHAN... aku punya kerja dah laaa po pet po pet(membebel tak sudah-sudah) tekak kering hanya Allah jelah yang mengerti....

Tepat jer jam pukul 4.30 petang......

Aku pun terus cepat-cepat siap nak balik... sebab kakak aku pun balik naik train pukul 5... jadi aku harap dapat bertembung dengan dia... sebab mak aku akan ambil dia kerja jadi boleh ambil aku sekali.. sebab aku nak bagi tahu mak aku yang aku dah balik kerja aku tak bawa telefon pula... fuhhh... 

MALANGNYA.... 

bagaimana aku nak bagi tahu kakak aku yang aku nak naik train sekali dengan dia??????

TAK PER... KAMIKAN ADIK-BERADIK... MESTI BOLEH BERJUMPA PAKAI NALURI HATI.. wahahahah..!!! (confident giler)

Maka aku pun naik laa train pakai manual.. kena beli tiket kat kaunter.. menyampah betul.. dah laa kena beratur panjang-panjang.. sebab time macam ni kan orang tengah nak balik kerja.. SO FAHAM-FAHAM JER LAAA......

LAMA YER.......~~

Akhirnya dapat laa juga aku naik train... Serius aku puji giler LRT.. time banyak-banyak orang macam ni train dia bergerak punya laa laju... Memang puas hati.. akhirnya dalam pukul 5 macam tu aku sampai kat Sri Rampai....

Aku monolog dalam hati....


TUNGGU PUNYA TUNGGU....TUNGGU PUNYA TUNGGU...TUNGGU PUNYA TUNGGU...TUNGGU PUNYA TUNGGU...TUNGGU PUNYA TUNGGU...TUNGGU PUNYA TUNGGU...TUNGGU PUNYA TUNGGU...TUNGGU PUNYA TUNGGU...TUNGGU PUNYA TUNGGU...TUNGGU PUNYA TUNGGU...TUNGGU PUNYA TUNGGU...TUNGGU PUNYA TUNGGU... (dah laaa berapa kali ko nak paste haaaa...)

SAMPAI PUKUL....

Tak nampak-nampak batang hidung di yang penyet tu... hayoooo.... Disebabkan aku dah feed up aku pun bertekad nak naik Teksi... bila aku keluar jer duit kat poket aku... ada RM6 jer... cukup ker nak naik teksi ni??? masuk-masuk teksi dah RM3.. perjalanan... huuu.. macam mana ni yek????

FIKIR PUNYA FIKIR....FIKIR PUNYA FIKIR....FIKIR PUNYA FIKIR....FIKIR PUNYA FIKIR....FIKIR PUNYA FIKIR....FIKIR PUNYA FIKIR....FIKIR PUNYA FIKIR....FIKIR PUNYA FIKIR....FIKIR PUNYA FIKIR....FIKIR PUNYA FIKIR....FIKIR PUNYA FIKIR....FIKIR PUNYA FIKIR....(dah laa annoy ok..)

Aku pun naik jer Teksi.. walaupun aku yakin yang duit tak cukup... masuk-masuk jer teksi tu aku cakap... "Turun Klang Gate boleh?" dia pun mesti laa cakap.. "Yeah come on..!! don't waste my time..!!" hehehehe... sentap tak??? hehehe....

Tak laa aku tipu jer.. dia mana ada cakap macam tu.. dia angguk jer.. hehehe...


YANG


Masa teksi tu nak hantar balik kat rumah aku yang sekangkang KERA tu..(bape kali tah kera kena kankang untuk sampai??)...

 TIBA-TIBA...!!


Lepas tu pak cik tu memulakan drama dia... "Alamak adik jam pula time-time macam ni.." aku pun just buat muka toyer jer masa dia cakap macam tu.. sebab aku tahu sebenarnya dia sukakan.. MATI LAAA cukup ker duit aku ni.....

Yang penting masa pak cik tu nak lepas lampu traffik dia bawa dengan sopan jer.. pelan-pelan.. aku dalam hati "takkan laa pak cik ni sopan sangat nak bawa pelan-pelan sedangkan orang lain semua rush.. bengang aku..." LEPAS TU... bila lampu Kuning dia berhenti... WHAT THE KERK..!! orang lain semua pecut nak lepas traffic light dia pula boleh santai jer.. buat muka mulia... sampai dua kereta kat line sebelah dah lepas baru lampu MERAH....

Aku dalam hati pun membisik.. "PAK CIK NI MEMANG NAK CEKIK DARAH ORANG.. CHOI..!!"


AKHIRNYA AKU SAMPAI...!! semuanya dalam...


RM 7.40

Aku pun cakap kat pak cik tu yang duit aku tak cukup dan aku nak berlari ambil duit kat rumah sekejap.. dan dia jawap.....

"Nanti adik dah sampai dah jadi RM8 pula."

Excuse me pak cik rumah saya dekat belakang ni jer.. berlari tak sampai dua minit pun dah sampai... over betul.... jadi selepas berlari ambil duit dekat rumah aku pun datang balik kat pak cik tu... Aku bawa laa RM8 seperti yang disarankan.. aku nak tengok pak cik ni jujur ker tak..???

Jadi masa aku nak bagi duit tu.. aku sempat laa intai meter dia.. TERTERA...


RM7.80 

Sebaik sahaja aku bagi dia terus tersenyum dan terus berlalu.. tanpa memulangkang 20sen aku... WAAA..!! walaupun 20sen JERRRRR... tapi itu tetap duit... WUEK!! KANTOI TAK JUJUR..!!!!

itulah kisahnya... sampai sahaja aku dirumah.. aku tengok kakak aku dah balik... jadi aku terus marah dia..

"PENAT ORANG TUNGGU SEJAM KAT LRT.. ANGAH PERGI MANA??"

akak aku jawap dengan selamba....

"MANA ORANG TAHU.. TIBA-TIBA NAK MARAH ORANG PULA.."

(RUPANYA KUASA NALURI ADIK BERADIK TIDAK MENJADI??? hehehe...)

sebenarnya kisah ini berlaku kemarin... semalam aku terpaksa naik teksi juga sebab kereta bapa aku rosak.. jadi semalam tak laa jem.. jadi aku nak teksi kena bayar RM4.90...

aku cakap.."OH RM5.." lepas tu aku terus ambil sekeping RM5 nak bagi kat pak cik ni.. (saja nak uji kejujuran dia..) lepas tu pak cik tu dengan pantas sambil satu syiling 10sen bagi kat aku.. AHHH!! terkejut aku...

MAKA AKU PUN KELUAR DARI TEKSI DAN MENDOAKAN PAK CIK TU MUDAH-MUDAHAN DI MURAHKAN REZEKI BUKAN MACAM PAK CIK TEKSI SEMALAM.. hehehe....

KONKLUSINYA... aku faham jadi pemandu teksi ni pendapatannya tak tetap dan sangat kurang.. tambahan lagi sejak minyak naik dan harga teksi yang naik dari RM2 ke RM3.. tapi bekerja laa kita dengan jujur...hehe.. 

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

2 ulasan:

  1. sowie dear.....
    enset angah pun tertinggal hari tu ye....
    dan xd sape2 pun bg th angah kne tggu fariz kat sri rampai...
    angah turun la wangsa maju mcm biasa... (abah suruh)
    angah pun kne cekik dgn pkcik teksi (RM7.oo)
    huhu....
    INI LAH NASIB KITA YANG BELUM MAMPU BERKERETA...:(

    BalasPadam
  2. tu laaa... sodeh yer... hehuhuhu

    bila la aku naik kete posyche ni.. hehe

    BalasPadam