INDOPOP.

6:19 PG 0 Comments

Penangan KPOP kepada DUNIA MUSIK memang hebat.. sekarang ni aku tengok semua orang dah mula ikut dasar zaman TUN MAHATHIR dulu iaitu DASAR PANDANG KE TIMUR... hehehe....


Aku rasa kalau aku cerita pasal KPOP aku rasa macam tak layak jer.. hehehe.. sebab aku rasa ramai lagi pakar daripada aku.. hehe.. Bukan semua lagu Kpop aku suka.. sebab biasalah kadang-kala ada juga beberapa lagu dia BOSAN TAHAP NAK MAMPOS.. tapi kalau yang sedap tu MEMANG SEDAP TAHAP NAK MAMPOS GAK.. hehehe.. sampai tak nak berhenti aku dengar... hehe...

Namun apa yang isu yang aku cuba ke tengahkan kat sini ialah apabila Negara Seberang kita iaitu Indonesia sudah mula meniru gaya dan musik KPOP... kalau tak caya tengok laa video-video ini....



YANG NI MACAM SUPER JUNIOR... hehehe....



YANG NI MACAM 2PM.. hehe...



YANG NI DAH MACAM GIRLS GENERATION... hehehe...

Yang ini baru sikit.. kalau rajin pergilah cari lagi sendiri kat You-Tube ada banyak dan berlambak lagi.. hehe... 

Kesimpulan aku.. bagi aku tak salah kalau kita nak menjadikan kejayaan industri musik negara lain seperti KOREA sebagai sandaran dan ikutan agar kita juga berjaya.. cuma cara pengaplikasian itu perlulah berlandaskan budaya dan cara kita sendiri.. kalau kita tiada identiti macam mana orang nak kenal kita?? 

Aku tengok video ni aku ingat ni klip video baru lagu korea sekali cakap melayu.. hehe.. kiranya macam dah copy paste betul2... kalau nak tiru kejayaan mereka pun jangalah kita ikut bulat-bulat nanti kita sendiri yang nampak macam tak ada identiti...

Aku dengar INDUSTRI MUSIK MALAYSIA PUN MULA TERPENGARUH... 

ADAKAH NANTI KITA AKAN ADA MALAYPOP(MPOP)..????

RENUNGKANLAH.......

p/s: aku rindukan lagu-lagu etnik kreatif nyanyian Noraniza Idris dan Siti Nurhaliza.....

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

0 ulasan: