7 Cara Kempiskan Perut Buncit

3:27 PG 0 Comments


SIAPA ADA MASALAH BUNCIT..?? SILA ANGKAT TANGAN.. (aku sedang angkat tangan) hehe... 

Penipulah tak der masalah.. sebab aku rasa buncit ni satu masalah yang common cuma tengok orang laa.. ada tahap  masalah buncit yang sikit, sederhana dan TERUK macam aku.. huhu.. sambil menepuk-nepuk perut cakap "jahatnya kamu perut, jahatnya kamu..(ala2 lagu stacy)" hehe...

Ok jadi aku nak kongsi disini... tips-tips nak kempiskan PERUT YANG BOYOT...!!
Antara cara-cara untuk mengempiskan perut adalah:
1. Minum air masak yang banyak.
Apabila tubuh badan kita menerima sumber air yang banyak, keadaan itu akan mencairkan kuantiti sodium dalam tubuh badan sehingga membolehkan kuantiti air yang keluar dari tubuh badan juga meningkat. Mendapatkan jumlah air yang banyak juga akan menjaminkan fungsi hempedu yang lebih efektif sewaktu proses pembuangan air berjalan dengan lancar.
2. Makan perlahan-lahan.
Ketika menjamah makanan, kita tidak digalakkan makan dengan cepat kerana udara akan terkepung di dalam usus dan seterusnya membentuk gas yang menggalakkan perut menjadi buncit. Makanan yang tidak dikunyah sehingga kecil juga tidak dapat dicerna dengan sempurna yang seterusnya menyebabkan proses kembung perut berlaku.
3. Kurangkan garam dalam makanan.
Terlalu banyak garam dalam proses diet akan menambah ekstrak sodium terhadap cairan dalam tubuh dan melambatkan mekanisme proses pengeluaran air dari sel badan. Akibatnya, perut akan menjadi kembung dengan gas-gas yang terbentuk.
4. Makan makanan yang penuh serat.
Serat adalah elemen yang penting dalam piramid makanan. Untuk mengimbangi kuantiti air dalam tubuh badan, amalan memakan sayur-sayuran hijau dan buah-buahan seperti epal dan pear dapat membantu dalam proses penjagaan ini.
5. Kesan pengambilan ubat.
Terdapat juga kajian yang dilakukan mengatakan, pengambilan pelbagai jenis ubat-ubatan menjadi salah satu punca perut menjadi buncit. Sebagai contoh, ubat Aspirin yang terlalu kerap di ambil akan menyebabkan timbulnya penyakit lain seperti sembelit.
6. Hindari sembelit.
Sembelit berlaku apabila seseorang itu mengalami masalah dalam pembuangan dan hanya membuang tidak lebih dari tiga kali seminggu. Sebagai akibat dari penyakit ini, perut akan mengumpul gas-gas yang berlebihan dan merangsang isi perut mengumpul lemak-lemak yang boleh menyebabkan kekembungan dan buncit. Oleh itu, pengambilan serat adalah digalakkan.
7. Lakukan senaman atau bersukan.
Bersukan sebanyak tiga kali seminggu dapat membantu meningkatkan kadar metabolisme dalam tubuh badan yang bagus untuk pembakaran dan pemecahan lemak. Bersukan akan membantu menggerakkan cairan berlebihan dalam perut dan dikeluarkan dari tubuh badan sebagai peluh. Ini seterusnya akan mengekalkan bentuk badan seseorang yang sesuai dengan ketinggian dan berat badan.

Melihat kepada tips ni.. aku pun check laa diri sendiri.. 
1) Minum banyak air (lulus)
2) Makan perlahan-lahan (oh gagal sebab aku kaki perlahap makan mesti nak telah terus.. hahaha)
3) Kurangkan garam (aku tak masak aku main makan jer orang masak so mcm mana aku nak tahu kuantiti garam??)
4) Makan serat (aku suka makan serat masalah yer nak dapatkan serat yer susah?)
5) Ubat (emm tak suka makan ubat.. so selamat laa kan.. hahaha)
6) Sembelit (rasa macam pernah kena.. ke tak pernah.. tak tahu laaa)
7) Senaman (yang ni memang FAILED.. MALAS..!!!!!)

Macam mana laa aku nak kurus balik ni.. huhu...

Ini realitinya...


Selamat mencuba....!!!
sumber: NAIMAH SHAARI(mynewshub)

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

0 ulasan: